04 Декември 2024сряда21:51 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Държавният договор за пътнически жп превози ще е 8-годишен

Експерти се съмняват дали разделянето на линиите на три лота е добър вариант

/ брой: 232

автор:Дума

visibility 1170

Следващият договор за жп пътнически услуги ще е 8-годишен, а не както досега – 15-годишен. Това ще бъде заложено в предстоящата процедура, с която ще се случи фактическото отваряне на жп пазара в България. Очаква се договорът да започне да действа от началото на 2026 г. Той ще бъде разделен на три лота. Това стана ясно по време на среща в Министерството на транспорта между жп синдикати, експерти, бивши министри на транспорта, както и представителите на автобусния бранш.
БДЖ вече има конкуренция за държавната субсидия, тъй като два частни оператора вече получиха разрешение да возят пътници, а трети е в процес на кандидатстване.
По време на срещата синдикатите изразиха мнение, че не е време за промени, тъй като служебният кабинет и министър на транспорта нямат политическа подкрепа за такава промяна. Другото им притеснение е свързано с това, че доходоносните линии ще бъдат взети от частните оператори, а за БДЖ ще останат неефективните.
Транспортното министерство демонстрира твърдото си намерение да продължи с плановете за разделяне на обществената железопътна услуга в три лота, въпреки критиките и предложенията за промени от страна на експерти и заинтересовани страни. Според плана на транспортното министерство жп линиите, които ще бъдат субсидирани от държавата, трябва да бъдат разделени на три лота - "София-Пловдив-Бургас", "София-Горна Оряховица-Варна" и всички останали линии. Според служебния министър на транспорта Красимира Стоянова разделянето на линиите на три лота ще даде възможност за навлизане на частни оператори, които да предложат иновативни решения и по-високо ниво на обслужване.
"Тези 3 лота не са най-ефективният начин за разделението на железопътната услуга у нас“, заяви председателят на Форум за балкански транспорт и инфраструктура и бивш транспортен министър Петър Мутафчиев.
"Първият лот има 39 влака, вторият - 53, а третият - 402 влака. И тук е важният въпрос - как ще бъде разпределена субсидията. Не може за влакове с големи приходи субсидията да е същата спрямо онези, които изпълняват социални функции и возят малко пътници до дадени населени места. Трябва да се определят правила, по които да се субсидират отделни направления в железопътния транспорт" категоричен е Мутафчиев.
"Българският железопътен пазар за превоз на пътници е либерализиран още 2020 - 2021 г. И сега може да се яви частен оператор и да започне да вози пътници" заяви Мутафчиев.
"Моят въпрос е кой ще обслужва този трети лот от 402 влака. Ами ако няма желаещи, ами ако БДЖ откаже? И изобщо има ли право да откаже обслужването на губещи линии. Въпросите са много и материята не е уточнена", коментира Мутафчиев.
Председателят на железничарския синдикат Петър Бунев изрази загриженост относно социалната политика на бъдещите частни оператори. "Нашата основна тревога е как ще бъдат защитени правата на работниците в новата структура. Необходимо е да се изработи обща рамка за трудовите отношения, която да гарантира запазването на достойни условия на труд и адекватно възнаграждение", каза той. Според Бунев ограниченият пазар предполага обществената услуга да се извършва от един оператор, без да се разпокъсва на лотове.

Внесли сме ток за 230 млн. лв.

автор:Дума

visibility 1074

/ брой: 232

66 000 менте профила в ТикТок в Румъния

автор:Дума

visibility 1087

/ брой: 232

Конституционният съд в Грузия призна изборите

автор:Дума

visibility 1399

/ брой: 232

Лондон и Париж обмислят "сини каски" в Украйна

автор:Дума

visibility 1026

/ брой: 232

Президентът на Южна Корея обяви военно положение

автор:Дума

visibility 1158

/ брой: 232

Пациент в центъра на хаоса

автор:Аида Паникян

visibility 1235

/ брой: 232

Воден цар и водни плъхове

visibility 1108

/ брой: 232

Преговори за мир или за замразяване на мира

автор:Юри Михалков

visibility 1239

/ брой: 232

Груба намеса

автор:Таня Глухчева

visibility 1038

/ брой: 232

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ