На фокус
Да залостим подлезите
Как се опазват тунелите под улиците в София и безопасно ли е да се минава през тях
/ брой: 158
2. Изоставени охранителни будки и търговски обекти са масова гледка в подлезите
Снимка авторката
Опасни ли са столичните подлези и могат ли те да бъдат премахнати? Около тази нетрадиционна и направо революционна идея се обединиха жители на София преди два-три месеца, когато пуснаха петиция за затварянето на подземията. Те настояха някои опасни подлези да бъдат премахнати и пресичането на улици и булеварди в града да става наземно. За тази цел организаторите на подписката поискаха да бъдат изградени повдигнати пешеходни пътеки и поставени нови светофарни уредби. Според авторите на петицията парите, предвидени за поддръжката им, която така или иначе не се вижда, могат да бъдат пренасочени за развитието на политики за мобилността.
Е, петицията не събра поддръжници - едва петдесетина души я подкрепиха и очевидно няма да доведе до запушване на близо 80 подземни съоръжения в София. Мотивите ѝ обаче са съвсем разумни и не бива да бъдат пренебрегвани от управата на столицата.
Много от подлезите в града действително са недостъпни, неподдържани и най-вече опасни. Те често се превръщат в обект на вандализъм и дом на клошари. Заради липсата на охрана и добро осветление често хора стават жертви на престъпления, а под земята се извършва все по-малко търговска дейност. Затова пък липсата на тоалетни по градинките ги правят привлекателни за облекчаване на физиологичните нужди - хем закътани, хем с много тъмни ъгли. Само в 40 на сто от тях кметството е поставило камери, но те пък не са и голяма гаранция, че ще спрат крадци или вандали. Точно преди 10 години от общината се похвалиха, че имат център за видеонаблюдение, който има за цел да опазва подлезите, но за този период нищо не се промени. И сега таваните падат, стърчат кабели, липсва осветление. Преди години в много тунели се появиха кабинки за охрана, но те отдавна са пусти или изобщо премахнати.
Примерите за ширещата се разруха и липсата на интерес от страна на Столичната община години наред да се справи с нея извират от всички части на града. Емблематични са кръстовищата по бул. "България" - дълбоки и необезопасени, без парапети, опасни както за преминаващите пешеходци, така и за велосипедистите. Подходите към подлезите при Професионалната гимназия по дизайн "Елисавета Вазова", ул. "Нишава" и спирката жк "Мотописта" например, са без огради и всеки преминаващ покрай тях може да падне. Живеещите и работещите в района се оплакват, че съоръженията се разпадат от години и дори след ремонтите са в окаяно състояние и тънат в мрак.
Подлезът при Софийския университет не е толкова страшен за минаване, но оградата му е нестабилна и през нея може да пропадне дете, предупреждават минаващи. Тунелите около Софийския университет ги спасяват само новите и стари метростанции, но и при тях има какво да се желае.
Съоръжението при румънското посолство стана пословично и се превърна в площадка за филм на ужасите. Само критичната ситуация принуди общината да намери пари за основната му реконструкция в началото на годината. Още през февруари се гласуваха 770 000 лева за ремонта му, като се предвижда да бъдат изградени и два асансьора.
Нелицеприятна е и ситуацията с всички шест подлеза под бул. "Цариградско шосе". Доскоро кипящият от търговска дейност тунел при Окръжна болница днес запада в бездната на финансовия фалит и липсата на грижа. Търговските обекти са драстично намалели, търсят се наематели, а все още действащите са накичени с бележки за намаления на стоките. Между тях е мръсно и изоставено, но затова пък все още работят двата нови асансьора, които бяха изградени преди три години при последния ремонт.
Разруха тегне и в следващия подлез по посока на центъра - на спирка кв. "Изток". Там още живуркат един-два павилиона, вътре е тъмно, но все пак не е толкова страшно, че да върне обратно с писъци всеки преминаващ. Единствено големият пътникопоток спасява подлеза при хотел "Плиска", който отдавна не е хотел, от забвението на съседните. Там търговската дейност все още върви и спира разгрома. Коренно различна е ситуацията на следващата спирка - ул. "Александър Жендов". Тишината и пустотата показват само липсата на всякакво човешко присъствие - близко и далечно. Стените са нашарени с графити и това прави подлеза цветен, но охрана няма и той бавно се разкапва. От рекламен надпис личи, че е имало проект за освежаване на съоръжението, но той очевидно се е провалил.
3. Някога е имало проект за освежаване на тунела на ул. "Ал. Жендов", но очевидно се е провалил
Снимка авторката
Може би най-малко ползваният подлез по бул. "Цариградско шосе" е този при бул. "Пейо Яворов". Да живеят графитите! Така би се провикнал всеки, който минава през него, тъй като те са единствените, радващи окото. И тук няма охрана, таванът пада, но затова пък има работещо осветление. Подлезът при Полиграфическия комбинат определено е най-западналият в района. Там в момента работи само една разнебитена будка със съмнително ниво на хигиена. Лампите не светят, мръсотията е навсякъде.
4. Графитите са единственото нещо, което освежава подземните съоръжения
Снимка авторката
Всеки столичанин може да разкаже подобна история от подлеза, през който минава най-често. И вероятно поне един път се е питал дали наистина някои подземни съоръжения не трябва да бъдат залостени - хем да не са опасни за гражданите, хем общината да не харчи пари и да няма грижи.