02 Юни 2024неделя16:03 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Да чакаме Годо, или няма да го бъде

/ брой: 142

visibility 1773

-Само неосъществимото има смисъл, само това, което никога не работи, си струва усилието, смята Иван Пантелеев
-Пиесата е лично писмо до приятел, за да се изпълни театърът с душа, убеден е Деян Донков


Има нещо показателно и струва ми се съвсем не случайно, че почти по едно и също време у нас се представят два спектакъла по очевидно вечната със загадъчността и тъмния си, явно неизчерпаем кладенец от възможни интерпретации пиеса на Самюъл Бекет "В очакване на Годо". Единият - продукция на Дойчес театер, замислен първоначално от режисьора Димитър Гочев като нещо, в което "трябва да има белези, отворени рани", както споменава Иван Пантелеев, който след смъртта на Гочев реализира спектакъла с актьорите Самуел Финци, Волфрам Кох, Андреас Дьолер и Кристиан Грасхоф. Другият - продукция на театър "Азарян" с режисьор Деян Донков, който вижда пиесата на Бекет като лично писмо до своя учител Крикор Азарян и заедно с актьорите Иван Бърнев, Цветан Алексиев, Калоян Трифонов и малкия Мартин Цолов се опитва да разгадае по нов начин "загадката Годо". Път. Дърво. Вечер. Две действия, два пъти по двама души: Владимир и Естрагон, Поцо и Лъки. Понякога минава и едно момче. Нищо не се случва. И както се казва в първата реплика в пиесата: "Няма да го бъде." Може само да се чака. И да се говори. Изглежда това е единственият начин човек да се увери, че е жив. Като че ли да се въртиш в кръг - буквален и приличен на страховита черна дупка в спектакъла на Дойчес театер в Берлин под режисурата на Иван Пантелеев, или въображаем и също толкова плашещ в постановката на Деян Донков в театър "Азарян" - е единствената възможност да се направят светът и преминаващото време по-поносими. А умението да играеш с думите, кога наистина, кога по принуда, става равносилно на това да се спасиш. Но какво значи да се спасиш сред пустия, почти лунен пейзаж?
Да говориш, независимо какво и колко, е първият вариант, който Самуел Финци и Волфрам Кох с бляскаво актьорско умение опитват. Но не, черната дупка в средата на страховито наклонената сцена (сценографско решение на Марк Ламерт) ги привлича и ги завихря в кръга на пустото движение, от което излизането става все по-трудно. С развитието на действието в спектакъла на Иван Пантелеев, което всъщност е привидно бездействие, изпълнено с думи, техните герои се превръщат в двама въжеиграчи, които пъргаво правят обиколките си над пропастта. "Хубаво е, защото е опасно", казва за това режисьорът и добавя - "защото само неосъществимото има смисъл, само това, което никога не работи, си струва усилието".
Странни, тъжни, понякога смешни клоуни са Владимир и Естрагон на Самуел Финци и Волфрам Кох. Но най-вече очарователни и по странен начин свободни в безсилието си да се измъкнат от черната дупка, от безсмислието и пустотата. Но точно това безсилие и лекотата, с която го понасят, ги освобождава. И така с майсторство и актьорски талант доказват тезата на режисьора, че "да си свободен, не означава да имаш всички възможности. Да си свободен, означава да прекосиш пространството на възможното, за да си готов за невъзможното".
Вариантът за усилието да постигнеш невъзможното е показан много ярко и изигран с максимална актьорска органика и в другата двойка герои - Поцо на Андреас Дьолер и Лъки на Кристиан Грасхоф. Този спектакъл по някакъв странен, заобиколен, може би дори пренатоварен с вариации на темата за безкрайното завръщане път, разширява пространството и времето в пиесата на Бекет и като че ли отключва нова линия в тълкуванието й. Защото започва с "няма да го бъде", но завършва с многозначно "може би...".
Как ще започне и с какво ще завърши режисьорският дебют на Деян Донков, предстои да видим. Макар че също започва с репликата на Владимир "Няма да го бъде" и продължава с "Дълго се съпротивлявах на тази мисъл, като си казвах: Владимире, бъди разумен, още не си опитал всичко". Сценографията и костюмите на спектакъла в театър "Азарян" са на Чавдар Гюзелев, а музиката е на Калин Николов.


Понякога черна дупка изплюва странни неща - Волфрам Кох, Самуел Финци, Андреас Дьолер и Кристиан Грасхоф

Иван Бърнев и Деян Донков като Естрагон и Владимир


Иван Бърнев, Деян Донков и Мартин Цолов в сцена от спектакъла

Личните карти поскъпват почти двойно

автор:Дума

visibility 942

/ брой: 101

Въвеждат таван на изпитите за шофьорска книжка

автор:Дума

visibility 930

/ брой: 101

Газът от Азербайджан ще покрие 81% от вноса през юни

автор:Дума

visibility 818

/ брой: 101

Животновъди блокират Подбалканския път

автор:Дума

visibility 802

/ брой: 101

Сигнално действие в ядрената сфера

автор:Дума

visibility 968

/ брой: 101

Българи в затвора за измама на Острова

автор:Дума

visibility 921

/ брой: 101

Фетхуллах Гюлен бил отвлечен в САЩ

автор:Дума

visibility 1105

/ брой: 101

По-високи мита за зърното от Русия и Беларус

автор:Дума

visibility 866

/ брой: 101

Здравето като бизнес

автор:Таня Глухчева

visibility 941

/ брой: 101

Идеология в технологията

visibility 979

/ брой: 101

Най-важно е да не губиш връзката с хората

автор:Юлия Кулинска

visibility 1163

/ брой: 101

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ