Чипс и бит
/ брой: 281
Наталия Гергова
Чипсът бил въплъщение на умението да продадеш едно картофче на цената на един килограм. У нас всичко се продава на принципа на чипса. Особено по празници. Виновни са битът и душевността на българина, който по Великден и особено по Коледа задължително събира челядта и се старае да я нагости богато и пребогато. Дори и с цената на заем ще купи ракийка, винце, луканка, пържоли, дори цяло прасенце, за да събере най-скъпите си хора около трапезата. Виновни са и битът и душевността на бакалина, който използва тази слабост и гледа да избие за седмица-две всичките загуби, натрупани през годината по един-единствен начин - като надуе цените. Българският търговец е далеч от мисълта да печели от оборот. За разлика от западния, който задължително прави големи намаления, за да достави радост на повече хора - и те да усетят празника. Какво става обаче със западния търговец, който е стъпил на българска земя. Парадоксално, но факт - той тутакси се заразява от душевността на бакалина. Западни вериги магазини у нас - бол. Вярно е, че в тях винаги има т.нар. промоции - по-евтини стоки. Вярно е обаче и друго, че особено тези, които продават техника или мебели, задължително се обвързват с банки. Продават на изплащане срещу уж "изгоден" заем и ни заробват - до следващата Коледа. България е страната на парадоксите, каза навремето един нашумял културист. И замина за Америка.