БСП: Опитват се да заметат проверката за магистралите
Настояваме анализите да се извършат от европейска лаборатория, която не е оперирала досега в България, заяви Корнелия Нинова
/ брой: 237
Отговорът, който получихме от АПИ на искането ни за проверка на магистралите, е опит случаят да се замете и са хвърли прах в очите на хората. Това заяви вчера лидерът на БСП Корнелия Нинова в НС. Според нея е абсурдно да не може да се направи проверка на вече построен път.
"В отговора се твърди, че подобни ревизии могат да се правят само по време на строителството, но не и когато то приключи. Неприемливо е и твърдението, че анализите трябва да се правят в лаборатория, посочена от изпълнителя. Това не може да гарантира обективност", подчерта Нинова. По думите й не е нормално опозицията да дава експерти на АПИ, за да решат проблемите на строителството на пътища. Това означава или некомпетентност, която агенцията признава, или е поредният опит да ни накарат да се сговорим чрез наши и нейни експерти и строителите и да забравим за случая, обясни лидерът на БСП. Тя потвърди, че левицата настоява за трета, независима европейска лаборатория, която не е оперирала досега в България.
Нинова се възмути и от организираната от Камарата на строителите контраподписка "за преустановяване на необоснованите и неподкрепени доказателства, публични твърдения за корупция и злоупотреби в строителството". "Не твърдим нищо необосновано, а се подписваме под него с имената си. Такъв е и сигналът, изпратен до прокуратурата", категорична бе Нинова. Тя припомни, че ОЛАФ - службата за борба с измамите в ЕС, е подала същите твърдения до държавното обвинение. "Защо Камарата не направи подписка и срещу ОЛАФ?", попита риторично лидерът на БСП.
В последния доклад на Държавния департамент на САЩ за инвестиционния климат в България се казва, че "корупцията в България е ендемична и е свързана с големите инфраструктурни проекти", припомни говорителят на ПГ "БСП за България" Елена Йончева. Тя уточни, че след получаването на Акт 16 няма законово основание, което да забранява техническа експертиза. Йончева е категорична, че при съмнение и явни повреди на пътя такава е необходима, защото не е изключено да има недобросъвестно съставени протоколи и лабораторни изследвания.
"В Акт 16 за пътя в Своге пише, че качеството му е перфектно, включително и в тези 360 м, където загинаха 20 души в катастрофата с автобуса. След това български министър обяви, че в него са вложени недопустими материали. Направил ли е строителят необходимите ядки на всеки 2000 кв.м?", попита Йончева. Тя обясни, че БСП ще посочи конкретните точки от пътищата и магистралите, от които да бъдат взети пробите. "Всички отсечки, които сме заложили в писмото до АПИ, са построени или ремонтирани през последните 5 години. Това е периодът на устойчивост според европейските изисквания", уточни Йончева. БСП няма да създава експертна група, защото европейските лаборатории, които се занимават с това, имат достатъчна експертиза.