Борис Стефчев от символизма до реализма
Галерия "Нюанс" кани на виртуална разходка сред 17 завладяващи платна на именития художник
/ брой: 55
Галерия "Нюанс" няма да бъде отворена за посещения до последващо известие. За този период сме подготвили за вас изключителна изложба, която има за цел да почете паметта и таланта на художника Борис Стефчев. Макар за момента да нямаме възможност да отворим вратите си за редовни посещения, на www.nuancegallery.bg можете да разгледате всичките 17 произведения, които ще ви разкажат за творчеството на този позабравен, но изключителен автор. При интерес към конкретна работа можете да се свържете с нас за повече информация, както и да ангажирате евентуално индивидуално посещение, съобщават от столичния арт салон на ул. "Иван Денкоглу" 42.
Роден в София, на улицата на галерия "Нюанс", през 1894 г., Борис Стефчев започва образованието си на професионален художник в Художествено-индустриалното училище в София, където му преподава проф. Цено Тодоров. След това става студент по декоративно изкуство при проф. Стефан Баджов. Благодарение на отличителния си талант Борис Стефчев получава стипендия, за да продължи образованието си в Мюнхен. Военните действия в Германия, свързани с избухването на Първата световна война, правят следването му в Мюнхен фактически невъзможно, вследствие на което той става студент в Кралската художествена академия във Виена. Повлиян от духа на времето и тенденциите, актуални в една от тогавашните столици на изкуството, младият Борис се увлича по символистичната и сецесион естетика. Рисува множество широкоформатни маслени композиции, в които предлага интригуващи интерпретации на библейски и митологични сюжети, облечени в една от характеристиките на цялостното му творчеството - мистичното присъствие в неговия живописен език.
В настоящата експозиция имаме възможност да разгледаме някои от тези завладяващи платна. Неговата изкусителна Ева носи две ябълки, дадени й от змията - за нея и за Адам. А една от ранните му работи представя сюжет от евангелския разказ за посещението на гроба Господен от три жени в третия ден след неговата смърт. Тук авторът "преразказва" историята изключително модерно - равните тонове и съвременните детайли допринасят за емоционалното й въздействие, говорещо на езика на символизма.
Когато Борис Стефчев се прибира в България, той започва да преподава и до края на живота си работи в таванското си ателие, пак на нашата улица "Иван Денкоглу", уточняват от галерията. В свободното си време пътува из България и рисува пейзажи, които, макар далеч от естетиката на символизма, също задържат емблематичната за работата му мистичност и приятна меланхолия. И все пак, въпреки всичките си останали творчески търсения, художникът сякаш е най-запомнен с мощните си морета. Част от експозицията са няколко от най-впечатляващите му изяви като маринист - те са едри и внушителни. Рисува ги на различни места, но винаги по крайбрежието на нашето Черно море, на което той остава верен до края на житейския си път през 1983 г.