Бизнесът изтърпява до 7 месеца забавено плащане
/ брой: 95
Българските компании са толерантни и могат да изтърпят забавено плащане до 7 месеца. Опитът обаче показва, че след втория-третия месец на просрочието дълговете трудно се събират. Това показват данните от последното маркетингово проучване за междуфирмената задлъжнялост, изготвено по поръчка на колекторската компания "ЕОС Матрикс", предаде investor.bg. Фокусът му е насочен към експортно ориентираните малки и средни предприятия, 50% от оборота на които идва от износ. Проучени са над 4 хил. компании, а изводите са направени на извадка от 300 фирми.
Около 30% от компаниите проучват своите контрагенти. 70% от тях обаче правят това само в интернет. 23% от фирмите изискват препоръки и около 10% купуват кредитни отчети, за да проверят финансовото състояние на своите клиенти.
Средно 1/3 от клиентите на тези компании бавят плащанията, дори и с една седмица след падежа. Средно отложеното плащане у нас е в рамките на 38 дни, докато за другите държави от региона е 40 дни, допълни още тя. Всяка фирма има средно по 20 клиенти, които бавят плащания, средно в размер на 84 хил. лева. Простата математика показва, че това означава задлъжнялост от около 1,6 млн. лева за фирмите. Около 6% от тях, или 100 хил. лева се отписват годишно от компаниите като несъбрани задължения, коментира управителят на "ЕОС Матрикс" Райна Миткова-Тодорова.
Основната причина за забавените плащания са финансови затруднения на клиента (82%). При 15% от анкетираните фирми става въпрос за бавени плащания от страна на държавата или общински структури. При 8 на сто пък става въпрос за опит за измама. Малко над половината от компаниите, които участват в проучването, се обръщат към съда, и едва 13% се обръщат към колекторски фирми.