10 Септември 2024вторник09:20 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Реформа фантом

/ брой: 72

автор:Евгени Гаврилов

visibility 718

Евгени ГАВРИЛОВ

Едва изкарал три месеца на поста, шефът на БДЖ Йордан Мирчев бе освободен. Защото назначилият го транспортен министър Николай Събев бил недоволен от реформата в железниците, чието възраждане обеща да се усети от пътниците още през май (стр. 5).
Променяме БДЖ, така че да ни превозва чисто, безопасно и приятно. Променяме го така, че да се върне на пазара на товарни и пътнически превози, заяви преди време Събев. И заедно с това полетяха обещания за тунели под Балкана, мостове над Дунав и скоростни влакове. Колко реалистични са те - времето ще покаже.
А иначе реформата в БДЖ е като съдебната. Фантоми. Всички говорят за тях, но никой не ги е виждал.
Преди около 30 години започна трансформация на жп транспорта, за да може уж БДЖ да стъпи на пазарни релси, както бе модерно да се казва. Бе приет и специален оздравителен проект, който се провали във времето. И под лозунга за реформи БДЖ целенасочено тръгна да потъва. През 90-те години със закон Национална компания БДЖ получи статут на национален превозвач. Малко по-късно друг закон му го отне.
С течение на времето железницата се декапитализира. И нищо от това, което можеше да извади БДЖ от блатото, не бе направено.

Нито се подобряваше състоянието на железния път, нито се инвестираше в международни направления и връзки с останалите страни от ЕС. Вървеше се по линия на най-малкото съпротивление - намаляване на влаковете. Затова и сега загубите на БДЖ, "Пътнически" и "Товарни превози" надхвърлят 400 млн. лв. Затова и в момента само 3-5% от всички пътници у нас избират да се качат на влак. Останалите предпочитат автобусите, споделените пътувания, групите във Фейсбук.
За нелоялната конкуренция на автобусните превозвачи се говори отдавна. При "лошия" социализъм просто имаше правила. Не се допускаше дублиране на автобусни и жп линии. Днес това е невъзможно, защото би противоречало на логиката на пазара. Няма да говорим за качеството на услугите на БДЖ.
Няма железница в света, която да е на печалба, защото навсякъде жп транспортът предоставя и социални услуги. И тук излиза въпросът на каква цена.
Преди години шеф на БДЖ, щом станеше дума за компанията, цитираше разказа на Вазов "Дядо Йоцо гледа". Всяка сутрин героят се възкачвал на скала в Искърското дефиле, за да чуе тракането на трена, защото за дядо Йоцо той е бил символ на държавата. Щом влакът се движи, значи и държавата съществува. Железниците отдавна не са такъв символ. Иначе няма как да се обясни плачевното им финансово състояние, превърнало се в хронична болест.
Сега с парите от концесията на Летище София те се оздравяват за пореден път. Не трябва да се изключва рискът, че отново ще бъдат изхарчени едни милиони без никакъв ефект, защото националната жп компания през годините, за съжаление, се оказа бездънна яма, където често се срещат корупцията и некадърното управление. И всеки месец да сменят началниците там, ефектът ще бъде съмнителен.

Всеки четвърти българин живее на студено

автор:Дума

visibility 751

/ брой: 171

Сметките за ток стават електронни

автор:Дума

visibility 975

/ брой: 171

С 1,97 млрд. лв. повече са събраните данъци

автор:Дума

visibility 810

/ брой: 171

Пети сме в ЕС по качествени плажове

автор:Дума

visibility 774

/ брой: 171

Мицотакис обеща по-социални политики

автор:Дума

visibility 812

/ брой: 171

Хиляди на протест срещу политиката на Макрон

автор:Дума

visibility 909

/ брой: 171

Възможен е нов атентат в Словакия

автор:Дума

visibility 844

/ брой: 171

Накратко

автор:Дума

visibility 1943

/ брой: 171

В дълг пред Девети септември

автор:Боян Бойчев

visibility 946

/ брой: 171

Вози се на кола

автор:Барбара Пейчинова

visibility 1355

/ брой: 171

Ядреният терорист НАТО

автор:Юри Михалков

visibility 964

/ брой: 171

БСП обедини лявото

автор:Юлия Кулинска

visibility 1049

/ брой: 171

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ