Безсилие
/ брой: 92
Поне на теория, България е държава с пазарна икономика. Затова появата на нов играч в някой сектор, пак на теория, би трябвало да доведе до засилване на конкуренцията, до сваляне на цените и до подобряване качеството на съответната услуга. Дали така е у нас? Бе съобщено, че правителството смята да създаде "Държавна петролна компания", която да има свои бензиностанции и да продава горива на минимална надценка, за да свали напрежението на този пазар.
Появата на подобна идея показва най-малко две неща. Първо - държавата на практика се оказа безсилна да се справи със спекулативните цени на горивата и признава загубата си в борбата с картела в този сектор. Второ - Комисията за защита на конкуренцията доказа своята безполезност и стана поредният държавен орган, чието съществуване е съмнително, защото не вижда очевадното - че между големите вериги от бензиностанции има негласно споразумение за цените. Подобна се оказа и Комисията по хазарта след скандалите с Васил Божков. През март и прокуратурата възложи проверка на КЗК, която трябва да установи дали няма съгласуване при ценообразуването на горивата. Резултат още няма. КЗК вече писа три секторни анализа за пазара. И в трите изводът бе, че картел... няма.
През 2017 г. КЗК прекрати производство срещу шестте дистрибутори на горива по обвинение, че са в сговор. Комисията, която се кълнеше, че разполага с неоспорими доказателства, че "Лукойл", "Еко", "Шел", "ОМВ", "НИС Петрол" и "Петрол" са договаряли цените си, изведнъж започна да твърди, че няма основания за продължаване на производството. Според други секторни анализи обаче сговорът между големите играчи на пазара от октомври 2012 г. досега е отнел близо 4 млрд. лв. финансов ресурс от потребителите и икономиката. Горе-долу толкова пари възнамерява да отдели правителството за подпомагане на бизнеса в условията на коронавирус. Ще вземе и нови заеми. А картелът си върви...