БСП алармира:
Безброй въпросителни около тол-системата, превозвачите притеснени
Въвеждането на такси по пътищата в България все още е обвито в мъгла, с безброй въпросителни и прехвърляне на отговорности от министерство към министерство. Не е ясно нито кои пътища ще обхване тол-системата, нито кой ще реши какъв да е обхватът й, нито как ще се отрази това на цените на автобусните превози.
Депутатите от БСП засипаха с въпроси по темата регионалния министър Николай Нанков. От отговорите му обаче става ясно само, че с тол-системата сме доникъде, обяви от парламентарната трибуна Жельо Бойчев. Той предупреди още, че е много вероятно цените на автобусните билети за междуградски превози да се повишат, защото превозвачите също ще трябва да плащат такса.
Социалистите призоваха за широк и подробен дебат по проблема, за да бъде категорично защитен националния интерес. Бойчев не скри възмущението си, че на въпроса кой ще определи тарифата за ползване на пътищата, министърът няма отговор. Тепърва ще се взема решение за подготовка на тарифирането и ще се наемат допълнителни консултанти, е обяснението на Нанков.
"А какво правиха до сега? Кой ще определи тарифите - МС, Агенция "Пътна инфраструктура", НС? Под път и над път министър-председателят и министърът, поне година и половина, където и да се снимат - до някакви пътища и обекти, обясняват за тол-системата", коментира Бойчев. Той подчерта, че народните представители от "БСП за България" няколко пъти са се опитали в комисия да предизвикат този дебат, защото навсякъде се говори за политиката по тол-системата, само не и в НС.
Остри критики към министъра отправи и Георги Свиленски. Той припомни разпореждането на Бойко Борисов цялата администрация на правителството да помага в кърпенето на дупките по републиканските пътища. 200 000 души няма да стигнат, за да се реши проблемът с дупките - те са доста повече, подчерта депутатът от левицата.
Всяка пролет, когато отмине зимата и снегът се стопи, българските граждани, а и депутатите, виждат резултатите от работата на съответното правителство относно поддържането и ремонта на пътната инфраструктура, коментира Свиленски. Според него решението на проблема именно във въреждането на т.нар. тол-система. Идеята, припомни той, бе стартирана още от втория кабинет "Борисов" през 2015 година. И след дълги усилия, години обжалвания, спиране и пускане на процедурата, вече имаме избран изпълнител. Стана ясно, че обхватът на системата ще бъде около 83%-85% от пътищата на България. След това обхватът беше намален до 50%. Българските граждани и досега не са наясно каква част и кои пътища ще бъдат обложени с такса, посочи народният представител. Той уточни, че това има значение, както за събирането, така и за хората, които ще плащат. "Управляващите твърдят, че за лоши пътища няма да се прилага тол-система. Как точно ще се преценява кои пътища са лоши? Носят ли отговорност фирмите, които са извършвали ремонт по тези пътища, които трябва да бъдат обложени с тол-система, но поради некачествените ремонти няма да бъдат обложени?", попита Георги Свиленски. Според него това е най-справедливата система за заплащане преминаването по българските пътища, но трябва да стане ясно- каква е политиката на правителството по тази тема.
За най-различни теории кой и как ще определя тарифите по системата говори и Иван Иванов. От данни на управляващите в медиите чуваме различни цифри. Едни заявяват, че ще получаваме приходи около 1.5 млрд. лв, други - 750 млн. лв. Кое е вярно?, попита той и обясни, че това е изключително важно, защото влиза в бюджета. "Кой и как ще определя тарифите? Кой ще определя обхвата на пътищата? Как ще се отрази на българските превозвачи - товарни и пътнически? Да не се окажат те губещата страна?", са все въпроси, които висят без отговор.