29 Март 2024петък09:42 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Актуално

Бележки след една среща с министър

Учебниците представят не периода на социализма, а режима...

/ брой: 165

автор:Велиана Христова

visibility 2307

Тези дни изживях едно потресение - колежка, дългогодишна журналистка, работеща на висок етаж в държавна институция, се юрна яростно да твърди, че Народният съд избил много хиляди българи! Опитът ми да възразя не успя - така било, всички знаели. Е, може би из калните дебри на фейсбук да се върти тази "истина", но реалното е, че от всичките състави на Народния съд в страната са съдени общо 10 919 души, от тях оправдани и с отменени дела са 1600, смъртните присъди са 2618 (от тях изпълнени са 1046), доживот са осъдени 1226 души, на 10 години - 627, на 5 години - 1006, на година условно - 652 и т.н. В лагера в Ловеч от 1235 лица, въдворени там до 1962 г., 1142 са за тежки криминални престъпления, дори в "Белене" половината от 11 520 затворници (1944-1962 г.) са криминални. За това има документи, публично достъпни са в Централния държавен архив. Та, из фейсбук и някои телевизии може и да се леят глупости и да се измислят митове, но в едно министерство това звучи абсурдно!

Всъщност напоследък станаха абсурди именно в министерство и именно по повод на историята. Новата учебна програма и новите учебници за Х клас, спрени от министър Красимир Вълчев с препоръки да бъдат "допълнени" и "изчистени" от неудобни за официозната линия истини, уплътниха лятото със скандал. Сега препоръките били изпълнени, петте нови учебника са одобрени и се чакат в училищата. ДУМА писа неведнъж по темата, но учители и граждани продължават да звънят в редакцията и да настояват: попитайте министъра това, попитайте онова. В крайна сметка реших наистина да попитам. 

На какво основание, след като комисията от специалисти, назначена от министъра, както и учителите от страната одобриха петте учебника под безпрецедентния натиск на двамата неспециалисти Келбечева и Христов, добре известни като пещерни антикомунисти, Вълчев върна учебниците за преработване, предписвайки им поправки, поискани от двамата? На какво нормативно основание като върховен "арбитър" бе назначен не историк, специалист по история на социализма, а директорът на историческия институт на БАН доц. Даниел Вачков, обявил се още миналата година в подкрепа на орязаната учебна програма по история - той да поучава професорите си как да пишат учебници? На какво основание същите неспециалисти  Келбечева и Христов са участвали в писането на програмата и са обучавали учители от името на МОН? На какво основание няколко НПО и партии с известни антикомунистически изяви се месят в писането на учебници в разрез с резолюцията на Европарламента от 2009 г.? Както казват историци, улицата влезе в учебниците. И като е така, защо не са били поканени, да речем, БАС или секцията по история на Съюза на учените? "Цивилизационният ни избор", както каза неотдавна министърът, е , че комунизмът е престъпен и тоталитарен, но означава ли това, че и положителното от него трябва да се премахне? Не става ли историята държанка на политически лозунг, натрапен от партийно мнозинство в НС, и тогава защо гълтахме жабета 30 години? Как оценява министърът, че в подписаната от него учебна програма, съществуването на профашистките режими у нас е напълно заличено, че в българската история с днешна дата няма погроми 1923-1925 г.; няма Гео, Хербст, Смирненски, Вапцаров; няма нацистко антиеврейско законодателство, няма убийства, лагери до 1944 г.; няма Съпротива? Така фашизмът се реабилитира, а социализмът се клейми. Защо се подчертава, че Народният съд е "най-голямото престъпление на комунизма", а напълно е заличен фактът, че като на победена държава от хитлеристкия пакт той ни е наложен като задължителен още през 1944 г. и е следен от Съюзната контролна комисия на СССР, САЩ и Великобритания? Носи ли министърът отговорност, че са заличени напълно причинно-следствените връзки, без които няма история и че в учебниците има неверни неща, натрапени от уличния митингаджийски натиск на определени лица - като това, че българският Народен съд осъдил най-много фашисти в Европа? Носи ли министърът отговорност за откровени абракадабри - че "на 22 юни 1941 г. Германия и СССР започват война помежду си" или че само ние в Европа сме спасили евреите си? Нормално ли е искането името на Светлин Русев да се замени с... Кристо, който отказва да говори български, хули България и отказва да се представя като българин? Безплатното образование и здравеопазване, къщите и апартаментите за всички, липсата на неграмотност и безработица също ли са престъпления? Защо министърът е предписал да се заличат думите, че "данните за убийството на Георги Марков са противоречиви", след като през 2013 г. България официално закри делото за него именно с мотива за противоречивите данни и липса на доказателства за убийството му? А като се появят "поправените" учебници, ще видим дали са ги накарали да заменят думите "безплатно образование" при социализма с "всеобщо образование", което е твърде различно, нали? 

Ето позицията на министъра.              

Красимир Вълчев:

Историята трябва да внушава ценностите, които сме избрали днес

"Ние можем да имаме различни виждания, но образованието е това, което може да ни обедини в стремежа ни да живеем в по-добро общество. За да бъде такова обаче, ние трябва да имаме някакъв споделен ред, да направим някакъв ценностен избор, правила, към които да възпитаме отношение у младите. Тези правила са на нацията, на българската демократична държава, на европейския избор, който сме направили. Да, процедурата за учебниците бе изпълнена, но министърът не е деловодител, който накрая подпечатва законосъобразността на процедурата, той носи и политическа отговорност. Ние сме направили ценностния си избор - да уважаваме човешките права, да уважаваме демокрацията и правовия ред и тези базови неща трябва да бъдат гарантирани. Трябва ли да възпитаваме децата в равнодушие към диктатурите?

Факт е, че най-новата ни история има отражение върху днешния ни живот, има пряка връзка с днешните ни политически страсти, затова в обществото има и твърде различни виждания. Петте учебника, които кандидатстваха, бяха твърде различни. Една част от акцентите формално отговаряха на учебната програма, но не и на духа й. Ние се опитахме да чуем всички мнения, не само на цитираните двама души. Впрочем не само аз, но и много хора имат положителна оценка за професионалните качества на Христов и Келбечева, която е преподавател в акредитирано българско висше училище. Не смятам, че разговорът за историята трябва да бъде монопол само на академичните лица историци. Мненията на двамата са само част от тези, които получихме, имахме от политически партии също така. Взехме мнението на почти всички парламентарни политически сили, които поискаха да изкажат мнение. Въпросът за това какво отношение към света възпитаваме, малко или много има политически измерения. Аз като министър нося и политическа отговорност.

Ние не говорим за периода до 1989 г., говорим за режима. Периодът е доста дълъг, в него са се случили толкова много неща, хубави и лоши, че можем да оправдаем всяка една теза. Едно е да представяме нещата в контекста на културното, социалното,  технологичното развитие, друго е да го поставим в контекста на човешките права от гледна точка на режимите. С приетия в НС закон е осъден режимът, в учебната програма и в учебниците са представени базовите характеристики на режима. Смятам, че в учебниците има достатъчно информация и за културното, социалното, технологичното развитие. През ХХ век са се случили много неща не само в България, във всички държави. Когато обаче го разглеждаме от гледна точка на зачитането на човешките права, тоталитарните режими трябва да бъдат осъдени. Във всички държави предметът история формира отношение към света и спомага за придобиване на гражданските компетентности.

Фактите за фашизма и за комунизма не са изключени от учебниците. Но в учебника не могат да бъдат включени всички факти. Всеки от нас има лично отношение, живял е в този период, има добрите спомени от него. Но когато говорим за морален въпрос, важното е какво е колективното отношение. На какво трябва да възпитаваме децата. В демократичните общества, към които ние принадлежим, има относителен обществен консенсус, има научен консенсус, че тоталитарните режими трябва да бъдат осъдени. Краят на социалистическата икономика беше подписан от бившите социалистически държави, защото тя показа непригодността си за съществуване в дългосрочен план.

Доц. Вачков е директор на Института за исторически изследвания в БАН, а ако погледнем академичните учени професори, специалисти по периода, те почти всички са в авторските колективи на учебниците. Първоначалното ни намерение бе да организираме едно широко обсъждане, с широк кръг от хора. Но се оказа невъзможно през летните дни. Тогава направихме среща с Института за изследване на близкото минало, имаше срещи най-вече с главните редактори на издателствата. 

Защото те носят отговорност наред с министъра за това, което пише в учебниците. В някои срещи са участвали и автори. Но искам да кажа, че когато съберем историците на едно място, мнението им дори за фактите често е различно. Защото историята не е математика, тя съдържа в себе си отношение към събитията. 

Има ги в учебниците фактите за насилието, за 1934, 1944 и след 1944 г. Националсоциализмът и фашизмът също еднозначно са осъдени, но те са учени в предишни години, преди Х клас, фашизмът се гледа в контекста на Италия, нацизма - на хитлерова Германия. И в Германия е имало трибунали, но са осъдени единици, у нас - хиляди.

За Георги Марков мога да се съглася, но не е предписвано да се замени Светлин Русев, а е предложено да се добави Кристо, имаше го в един от учебниците. Няма предложение да отпадне турският атентат в Буново, в един от учебниците само една снимка е сменена, не знам кой я е сменил."  

Фактите

Не може Народният да се сравнява с Нюрнбергския процес. В стотици други процеси в Германия са осъдени десетки хиляди нацисти. Избитите без съд в страните на Европа също са несравнимо повече. На Кримската конференция на ръководителите на трите съюзни държави - СССР, САЩ и Великобритания през 1945 г., Чърчил и Рузвелт настояват заловените фашисти да бъдат убивани незабавно, Сталин отстоява те да бъдат съдени преди това! 

В Германия са осъдени не само 22-мата главни виновници от Нюрнберг. Изследователят на Народния съд Васил Т. Василев сочи, че военният трибунал там обявява за престъпни и някои организации: ръководния състав на Националсоциалистическата партия - около 600 000 души; Гестапо и Службата за безопасност на райхсфюрера (СД), охранителните отряди на Националсоциалистическата работническа партия на Германия (СС) - близо 580 000. Присъдата на Международния военен трибунал в Нюрнберг има непосредствено правно действие върху повече от един милион лица. Във Франция са разгледани 124 751 дела срещу колаборационисти и са постановени 7037 смъртни наказания; след 1944-та там са били екзекутирани 10 519 французи, от които по-малко от 850 на основание на съдебен акт... До края на 1950 г. в ГДР са осъдени 12 147 нацисти и военнопрестъпници. В Холандия работят 35 специални съдилища за главните сътрудници на нацистите и над 100 трибунала за "малките" колаборационисти. 419 от всеки 100 000 холандци са осъдени на различни срокове затвор, 127 000 губят избирателни права, 92 000 са лишени от право на военна служба и 95 000 - от право да заемат държавна служба. Отнето е холандското поданство на 60 000, а собствеността им е конфискувана. В Норвегия съдилищата издават 45 смъртни присъди, 18 хил. куислинговци са осъдени на различни срокове затвор, 28 хиляди заплащат парична глоба и/или са лишени от граждански права. В Белгия са образувани 346 283 преписки за престъпления по време на войната и са обвинени 57 052 лица. В Полша по специален закон са осъдени 5352 военнопрестъпници от немска националност и над 11 000 поляци. В Люксембург около 4000 лица са осъдени на затвор и 4 на смърт. В Италия 45 000 фашисти или мними (набедени) фашисти са пометени след края на войната. Съдебни процеси има и в Югославия, Унгария, Румъния, Чехословакия, в държавите на Далечния изток, в колониалните владения на страните победителки.

Из Резолюция на Европейския парламент от 2 април 2009 г. за европейската съвест и тоталитаризма

"А. като има предвид, че историците изразяват съгласие, че напълно обективното тълкуване на историческите факти е невъзможно и че не съществуват обективни исторически дискурси; като има предвид, че въпреки това професионалните историци използват научни инструменти за изучаване на миналото и се стараят да бъдат безпристрастни в най-голяма степен;

Б. като има предвид, че нито една политическа организация или политическа партия не разполага с монопол върху тълкуването на историята и че тези организации и партии не могат да претендират за обективност;

В. като има предвид, че официалното политическо тълкуване на историческите факти не следва да бъде налагано посредством взети с мнозинство решения на парламентите; като има предвид, че един парламент не може да законодателства по отношение на миналото..."

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 483

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 498

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 455

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 542

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 458

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 454

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 411

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 587

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 526

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 532

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ