Бариерата не била пусната при инцидента на жп прелез "Обеля"
Ръководителят на движението не подал сигнал до пазача, че ще мине влак
/ брой: 238
Ръководителят на движението на гара Волуяк не е подал сигнал за преминаването на влака. Това каза служебният министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Николина Ангелкова пред журналисти във връзка с инцидента на 9 октомври на жп прелез "Обеля" в кв. "Обеля" 2, когато локомотив, движещ се от гара Волуяк за Централна гара-София, удари лек автомобил и един човек загина, предаде "Фокус". Ангелкова свика вчера първото оперативно заседание по безопасност в сектор „Железопътен транспорт” с ръководствата на ДП НКЖИ, „Холдинг БДЖ“ ЕАД и ИА „Железопътна администрация“.
Ангелкова поясни, че техническото разследване по случая все още не е приключило, но това, което е установено до момент,а е, че ръководителят на движението на гара Волуяк не е подал сигнал на прелезопазачката за преминаването на влака. Служителят на ДП НКЖИ е отстранен временно от длъжност, припомни Ангелкова и допълни, че все още се изясняват причините, заради които той не е подал сигнала. Министърът на транспорта допълни, че той ще понесе отговорност за действията си. Ангелкова уточни също, че в момента на инцидента бариерите на прелеза са били вдигнати и преминаването на моторни превозни средства е било разрешено именно защото прелезопазачката не е била уведомена за преминаването на влака.
Генералният директор на НКЖИ инж. Милчо Ламбрев коментира, че в 99% от случаите на произшествия на жп прелези вината е на шофьорите, а не на служители на железниците, и изрази съжаление за случая от миналата седмица. По думите му в страната има общо 783 жп прелеза, отделно 193 са в индустриални клонове. Прелезите без бариери, само със знак "Стоп", са 137, те са в малко населени места, където за деня минават по 1-2 коли или каруци, коментира още той.
Статистика на Министерството на транспорта показва, че от началото на годината на жп прелези са се случили 12 произшествия с шестима загинали и 12 ранени. От 2009 г. до 2013 г. общият брой на произшествията е 132, при които са загинали 27 души и са ранени 49.
Уволниха административните директори в БДЖ
Административните директори в БДЖ „Пътнически превози" и БДЖ "Товарни превози" и тези, които отговарят за състоянието на локомотивите, са освободени вчера, стана ясно от думите на Ангелкова. Според нея констатациите, които са направени от проверките на ИА "Железопътна администрация", са достатъчни, за да може да се вземе такова решение. Ангелкова допълни, че тези хора трябва да понесат своята отговорност, защото констатациите показват, че не са предвидени достатъчно програми за обучение на машинистите за работа с автоматична локомотивна сигнализация и с влакова диспечерска радиовръзка. „От направената проверка от 180 локомотива в БДЖ „Пътнически превози” с радиостанции, които поддържат диспечерска радиовръзка, 15 не работят, което означава, че те следва да бъдат ремонтирани незабавно. По отношение на БДЖ „Товарни превози” от 65 локомотива радиодиспечерската връзка в два не работи", съобщи още Ангелкова. По отношение на автоматичната локомотивна сигнализация от 44, оборудвани с такава сигнализация, десет не работят.
„Установих занижен контрол по отношение на поддръжката и техническото състояние на локомотивите и най-вече на това как и в какви условия машинистите всеки ден излизат на работа", коментира Ангелкова. Тя заяви, че е изискала от ръководството на БДЖ „Товарни превози”, БДЖ „Пътнически превози” и в цялост от изпълнителния директор и борда на "Холдинг БДЖ" до петък да представят адекватни мерки по констатираните проблеми. Ако в тези мерки не видим реалистичен план за адресиране на проблемите, ще се предприемат мерки и в смяната на БДЖ „Пътнически превози” и БДЖ „Товарни превози", заяви Ангелкова.