Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити
Комисията за защита на потребителите ги заплашва с колективни искове
/ брой: 243
Проверка на Комисията за защита на потребителите (КЗП) установи редица неравноправни клаузи и прилагането на различни нелоялни търговски практики от страна на банките в договорите им за предоставяне на потребителски кредити. От Комисията подчертават, че са проверени всички банки в страната за наложени процедури, които са незаконосъобразни.
Според Комисията търговските банки въвеждат договорни клаузи, позволяващи на кредитора достъп до лична собственост (оглед и посещение на място) или правото да налага ограничения върху имущества. Такива клаузи са открити във всички изследвани договори за потребителски заеми.
Сред нарушенията е събирането на непрозрачни такси и комисиони.
Банките включват забранени от закона такси и комисиони за действия, свързани с усвояване и управление на кредита, както и събиране на такси и комисиони, които не са ясно и точно определени в договора за потребителски кредит. Освен това банките задължават потребителя да спазва специфични изисквания дори при незначителни или спорни задължения, а това е нарушаване на гражданските права на хората.
Освен това банките нямат задължението да предоставят ясна предварителна информация за извършени от тях промени в договорните условия, включително на референтни лихвени проценти, чрез трайни носители, което възпрепятства потребителите от своевременно действие, твърдят от КЗП с председател Мария Филипова.
Един от изводите е в анализа на КЗП е, че в договорите за кредит масово съществуват несправедливи условия за предсрочна изискуемост.
Допуска се възможност за едностранно обявяване на кредита за предсрочно изискуем при незначителни или несъществени нарушения на договора, включително такива, които не застрашават интересите на кредитора.
Освен това е ограничена възможността на потребителите за електронна комуникация.
Необосновани са задълженията към потребителя да комуникира с банката предимно на траен хартиен носител на информация, твърдят от КЗП.
След направените проверки и установените нередности КЗП е препоръчала на всички банки в България в срок от 14 дни да преразгледат договорите си за потребителски кредити и да премахнат доброволно клаузите, които нарушават правата на потребителите. Комисията има готовност да предприеме действия по завеждането на колективни искове срещу банките, които откажат да изпълнят доброволно препоръките, посочват от КЗП.