22 Септември 2021сряда21:03 ч.

ново:

България празнува 113 години Независимост България празнува 113 години Независимост

Борислав Гуцанов:

България трябва да излезе от Банкя

Необходимо е държавата да започне да се развива стратегически, казва вторият в листата на "БСП за България" в 3 МИР - Варна

/ брой: 128

автор:Дума

visibility 188

БОРИСЛАВ ГУЦАНОВ е роден на 17 юни 1967 г. във Варна. Завършил е паралелка с физика в Математическата гимназия в града, а след това и ВВМУ "Н.Й. Вапцаров" със специалност "Корабоводене на гражданския флот". Завършил е Военна академия "Г.С. Раковски". Дълги години работи в корабния бизнес. Бил е общински съветник от БСП, два мандата председател на Общинския съвет във Варна. Народен представител в 42-рото и 45-ото НС. Председател на БСП във Варна, член на Изпълнителното бюро на социалистическата партия.

Интервю на Ина ВАСИЛЕВА

- Г-н Гуцанов, в рамките на предизборната кампания едни от най-мащабните проекти за развитие, които като ефект надхвърлят рамките на региона, бяха изговорени от вас. Част от тях не чуваме за първи път. Какво ви кара да мислите, че като народен представител ще успеете да лобирате за изваждането им от фризера и започването им по същество?

- Не съм единственият, който е прозрял, че за да успеем да реализираме промяната, за която всички - и леви, и десни, говорим, е нужно вече да излезем от Банкя и да поемем пътя на стратегическото развитие. Може и да ме репликирате, че ще се опитаме да върнем и плановата икономика, но истината е, че това е единственият вариант за излизане от хаоса, в който управлението на ГЕРБ ни потопи в последните години. Да, вярно е, че тези проекти, за които говоря, са дори на повече от десет години. Смея да твърдя, а и никой не може да го отрече, че са мои проекти, защото това беше и още е моето виждане за развитието на Варна - такова, каквото потенциалът на града изисква. Не да скачаме от дупка в дупка и да правим пътища, които след две, три или пет години максимум отново имат нужда от ремонт, а да мислим мащабно, в перспектива, визионерски.

Когато бях председател на Общинския съвет във Варна, бях успял, с помощта на тогавашната изпълнителна власт, да задвижа поне на етап проектиране и намиране на финансиране повечето от проектите, за които говоря. За съжаление, с идването на власт на правителството на ГЕРБ те бяха буквално напъхани във фризера и нито един не видя бял свят. А можеше досега вече да са се изплатили и да носят печалба не само на Варна, а на цяла България.

- Кои са вашите четири проекта за Варна, за които ще се борите в 46-ото Народно събрание? На какво сте готов, за да ги видите завършени?

- Ще започна от един много мой, много варненски проект - отварянето на града към морето през територията на сегашното пристанище "Варна-изток". През последните години има частично реализиране на тази идея, която е на повече години, отколкото ГЕРБ са управлявали, но резултатът е незадоволителен. На практика стана преместване на заведенията от едно място на друго, превърнаха Морска гара в хибрид между скара-бира и селски панаир, в който само виенското колело е по-високо и толкова. Няма пасажерски терминал, няма яхтено пристанище, няма аквариум, какъвто бе първоначалният проект, няма голяма зала за конгресен туризъм, която бе проектирана с идея да бъде удължен туристическият сезон във Варна. На практика няма нищо, което да доведе качествено нови туристи във Варна. А Варна има потенциал да бъде Барселона на Черно море. Готов съм да обяснявам на всеки министър, на всеки депутат смисъла и ползите от тези проекти. И се надявам в следващото правителство наистина да има експерти и визионери, които ще мислят за развитието с години напред.

- Когато се премести още от товарната дейност от сегашното пристанище "Варна-изток", вероятно ще видим и насищането на територията с нещата, които изредихте преди малко?

- Малко вероятно. За да се премести товарната дейност от "Варна-изток", трябва да има къде да стане това. За десет години управление ГЕРБ не можаха да прозрат крещящата нужда от изграждане на новото товарно пристанище под "Максуда". През това време порт Констанца в съседна Румъния ни задмина и сега е на светлинни години напред. Милиони са товарите, които се пренасочиха към Румъния, милиарди са сумите, които ни подминават заради липсата на далновидност и мащаб на мисленето. Днес само товарооборотът от Азия към Европа се равнява на над 310 милиарда долара на година. Всяка година десетки милиони тонове се обработват от пристанища в Европа, а 70 на сто от контейнерните товари, влизащи в Европа, идват от Далечния Изток. Милиони тонове са предназначени за Централна и Източна Европа, но отиват към пристанища в Северозападна Европа. Констанца се подготвя от години за тези товари. Всяка година в пристанището влизат 180-190 милиона евро европейски инвестиции, в момента се строи още един контейнерен терминал. От 2012 г. до момента са разкрити 175 000 работни места. Повтарям - 175 000! А какво правим ние в едно черноморско пристанище, стратегическо за България? Практически нищо. Ако ме питате кой е виновен големите пари да подминават България, но други големи пари да не подминават нечии джобове, ще ви кажа - управлението по модела "Банкя".

- В последните месеци управлението, което споменахте, като че ли поразмрази говоренето за автомагистрала "Черно море" - друг проект, за който настоявате от години?

- Това е проект, изключително важен за България. Заедно с магистрала "Черно море" можем да изградим бърз транспортен коридор "Север - Юг", който да свързва мегаполиса Истанбул с Бургас, Варна и Констанца. По него хора и товари могат да се придвижват от Варна до Истанбул за 4 часа. Значението на този 95-километров участък на територията на България, който ГЕРБ отказаха да построят за 12 години управление, е стратегическо за външно държавните връзки и преноса на товари. Ако към него добавим и значението на жп трасето, а на някакъв етап - и плавателен канал Русе - Варна, България би станала разпределителен център за голяма част от милионите тонове товари, които идват от Близкия Изток и които в момента просто ни подминават.

- Това са огромни и скъпоструващи проекти, които вероятно няма как да станат бързо. Кой от тях е най-важен и спешен?

- През 2008 г. имаше осигурено финансиране от Японската банка за развитие в размер на 500 милиона евро за пристанищата във Варна и Бургас, които ГЕРБ отказаха да усвоят. Сега трябва да се търси ново финансиране от стратегически инвеститори, но това не е невъзможна мисия, ако има ясна индикация, че централното управление на България стои зад тези проекти.

Категорично спешни са магистрала "Черно море" с втория мост над канала море - езеро във Варна, както и удвояване и ускоряване на жп линията Русе - Варна. Паралелно с това е нужно да започне спешно преместването на товарните дейности от "Варна-изток" към нов терминал под "Максуда". От икономическа и стратегическа гледна точка това са проектите, които ще донесат най-голяма добавена стойност за икономиката ни в най-кратки срокове.

Като народен представител лично ще настоявам пред новото правителство, какъвто и да е неговият състав, тези проекти да започнат. За голяма част от тях вече е свършена значителна по обем предварителна работа, така че няма да се започне от нулата. Крайно време е да се възползваме от това, че Варна не е просто на източната граница на България, а е източната граница на ЕС, да спрем да гледаме до върха на носа си, а да използваме стратегическото си място, за да направим икономиката си работеща и печеливша. Така богатата ни на идеи социална политика ще се реализира с лекота, а гражданите на Варна и на страната ни ще бъдат удовлетворени от стандарта си на живот.

- Звучи малко утопично.

- Не бих казал! Помните ли, че преди години говорихме за пробива "Левски", за идването във Варна на международната регата "Тол Шипс", за отварянето на пристанището... И тогава имаше недоверие. Благодаря на хората, които ми повярваха и помогнаха с малки крачки да започнем да променяме града ни. Нужни са политическа воля, денонощна работа, нулеви нива на корупция и хората да гласуват "за" сигурност в промяната, за да се случат тези проекти в рамките на един управленски мандат. Моят личен ангажимент е да съм камък в обувката на всеки министър, който не работи с темповете, нужни за реализацията им.

Общините искат 2% от данъка върху доходите

автор:Дума

visibility 419

/ брой: 181

НАП спря 14 сайта за онлайн залагания без лиценз

автор:Дума

visibility 337

/ брой: 181

Обявиха банковите такси за пладнешки обир

автор:Дума

visibility 770

/ брой: 181

Девет места в Европа с най-евтини и слънчеви имоти са български

автор:Дума

visibility 444

/ брой: 181

В Афганистан жените ще учат наравно с мъжете

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 182

Еврокомисар: Нещо се скъса в отношенията със САЩ

автор:Дума

visibility 5

/ брой: 182

Трюдо пак ще управлява с леви и "зелени"

автор:Дума

visibility 14

/ брой: 182

КНР зарежда ракети с втечнен водород

автор:Дума

visibility 15

/ брой: 182

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ