Българите са най-неуверените потребители в ЕС
/ брой: 130
Българите са сред най-малко овластените и най-неуверените потребители в ЕС. Това заяви вчера Невен Мимица, еврокомисар за защита на потребителите, при откриването на информационна кампания на ЕС у нас. Еврокомисарят отбеляза, че голяма част от българските потребители не вярват, че търговците на дребно зачитат законодателството за защита на потребителя, не са уверени да използват правата си и не смятат, че държавните органи ги защитават.
Еврокомисарят каза, че всяка година от ЕК се прави проучване на общественото мнение доколко защитени се чувстват потребителите. Групата държави членки, в които условията за потребителите са под средното равнище за ЕС, според собствените възприятия, са предимно икономики в преход, страни, които в миналото са имали държавна икономика, уточни Мимица. Еврокомисарят препоръча да се работи за промяна на манталитета и потребителите да са по-осведомени за своите права и роля.
Мимица каза, че новата Директива за правата на потребителите отразява новостите, които се наблюдават на пазара и възможностите за покупко-продажби в интернет. Сред тях е удълженият от 7 на 14 дни срок, в който потребителят може да върне стока, която е преценил, че не желае да задържи. 14-дневен е и срокът, в който потребителят може да се откаже от кредит. Гаранционните срокове също се удължават от 1 на 2 години. Съгласно новото законодателство се забраняват и всякакви допълнителни такси, чрез които досега са били оскъпявани покупките с кредитни карти онлайн или в търговски обекти.
В края на тази седмица трябва да започне прилагането на вече транспонираните норми, но не само България, а и други държави членки не спазиха тези срокове.