04 Май 2024събота11:11 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Речено-сторено

Българи вдигнаха във въздуха слънчев самолет

Планира се машината да направи през 2015 г. първото по рода си околосветско пътешествие

/ брой: 267

автор:Альона Нейкова

visibility 7681

Първият в света пилотиран самолет, който лети и денем, и нощем само благодарение на енергия, акумулирана от Слънцето, бе създаден през 2008 г. Близо 6000 части, с които е конструирана уникалната машина, са изработени от "Солвей" - компания, чийто завод успешно работи и в Девня, България. HB-SIA е официалното име на прототипа на самолета, който не използва и капка гориво, произведено на Земята. Сред познавачи обаче машината е известна като Solar Impulsе - Слънчев импулс. Уникалното на този самолет е, че теоретично може да се задържи във въздуха неограничено дълго. Необичайното въздушно средство запазва необходимата енергия в акумулаторните батерии, което му позволява да е в небето практически денонощно...

Разработеният от компанията Solar Impulse самолет притежава размах на крилете, сравним с Еърбъс А340 (Airbus A340) - цели 63,4 метра, като площта им е 200 кв. метра. Масата на машината, която засега развива максимална скорост от 70 км/ч, е 1600 кг. Височината на полета също е впечатляваща - 8500 метра, при дължина на корпуса от 21,85 метра. Самолетът е с 4 винта и има още толкова електродвигатели. Самите слънчеви батерии, с обща мощност 7 киловата, притежават коефициент на полезно действие 22,5%. Изработени са от монокристали, разположени както по целия корпус, така и по крилете на самолета.
Прототипът на летателния апарат, предназначен за околосветско пътешествие и пропагандиране на алтернативната енергетика, премиерно бе представен пред публика на 26 юни 2009 г. от швейцарския аеронавт Бертран Пикард. След сериозни изпитания на машината на авиобаза Дюбендорф първият полет на Solar Impulse става факт на 3 декември 2009 г.

Преди издигането на самолета във въздуха на земята кипи усилена подготовка


Необходимо е било обаче да се докаже, че самолетът може да се задържа във въздуха наистина денонощно - не само на теория, но и на практика. Работата на учени, експерти и инженери продължава близо 8 месеца и на 7-8 юли 2010 г. HB-SIA извършва първия в света 26-часов полет. Така създадената от хората машина се издига в небесата само благодарение на акумулираната слънчева енергия. И още с първото излитане от швейцарско летище Слънчев импулс бележи рекорд. Апаратът достига височина от 8700 метра - немислимо дотогава постижение за летателна машина със слънчеви батерии. Общо 12 000 броя от тях зареждат акумулаторите в продължение на светлата част на деня, когато има слънце. Това обаче е достатъчно, за да се задържи едноместният самолет в небето и през нощта.

Снимка Благовеста ЦВЕТКОВА
4-метровият макет на Solar Impulsе можеше да се види тези дни в София


Авторите на машината я създават с изключително амбициозната цел: Слънчевият импулс да извърши трансконтинентален и трансокеански полет. Затова след първоначалната еуфория, основателно породена от 26-часовото непрекъснато задържане във въздуха, се наложи конструкторите отново да запретнат ръкави. Експертите разработват още по-съвършено навигационно оборудване и правят и невъзможното за поддържането на постоянно налягане в салона на самолета. Летвата е вдигната доста високо - да се осигури безопасен и безавариен полет на невероятната за този тип апарати височина от 12 000 метра.
Всички подобрения, целящи да усъвършенстват до максимум възможностите на Слънчевия импулс, трябва да са готови към 2015 г. Именно за тогава е планиран първият околосветски полет на самолета. Въпреки че конструкторите отсега са сигурни, че пътешествието може да протече, без да се налага машината да каца, прекъсвания в пътуването все пак ще има. Но те са предизвикани не от пропуските в устройството на соларния апарат, а от ограничените възможности на човека. Независимо от факта, че пилотите при пътуването около Земята вече ще са двама, няма как дори специалисти да издържат на полет, чиято продължителност ще е 3-4 дни. А за да се увеличи екипажът, се налага да се повиши обемът на акумулаторите и същевременно да се намали теглото им.
Може да се каже, че генералната репетиция за околосветското пътешествие бе направена през пролетта на т.г., когато Solar Impulse извършва първия за модела си полет през континенталната част на САЩ. Епопеята на прелитането стартира на 3 май, когато Слънчев импулс се издига във въздуха в щата Калифорния. Самолетът преодолява над 5000 км, като извършва 4 междинни кацания. Най-продължителното задържане в небето е регистрирано на 22 май, когато апаратът изминава разстоянието между Финикс и Далас, което е малко по-голямо от 1500 км.
Усъвършенстваната от швейцарски специалисти машина завършва изпитанията, като се приземява на Летище Кенеди в Ню Йорк 3 часа по-рано от планираното. Това обаче не се дължи на свръхвъзможностите на уникалния самолет. Напротив. Наложи се апаратът да кацне, тъй като на едно от крилете бе установена повреда на обшивката, съобщи Ройтерс. Важното е обаче, че всичко завършва благополучно. Както и започва. Това става възможно благодарение на съучредителя и генералния директор на компанията-разработчик Андрей Борчбърг. Той лично пилотира слънчевия самолет и осигурява благополучното кацане на машината.
"Последният етап на полета бе особено тежък заради повредената обшивка на лявото крило. Но заедно с това екипът ни имаше възможност да предвиди всички вероятни сценарии на пътешествието, включително и евентуални действия за спасяване над Атлантика. Подобен род проблеми обаче са присъщи на всеки експериментален проект. В края на краищата това не ни попречи да постигнем успех във въздушната ни мисия и да придобием неоценим опит в обучението и подготовката за околосветския тур, планиран за 2015 г.", заяви Борчбърг.
Изпитанията на слънчевата машина в реални условия продължават общо почти два месеца. Този срок е необходим на експертите, за да могат те най-пълно да тестват работата на всички системи на самолета и да наблюдават как функционира техническата му поддръжка по време на дълъг полет.
Но трансконтиненталното пътешествие цели не само да демонстрира възможностите на машина, летяща в синята шир само благодарение на акумулираната слънчева енергия. Експериментът се извършва и за да съдейства по оригинален начин за пропагандирането на екологично чистите технологии. А разработването им, в което все по-активно се включват и българи, ще осигури на планетата ни наистина дълъг и безоблачен живот.

 

БСП подкрепи нулевата ставка на ДДС върху хляба

автор:Дума

visibility 1211

/ брой: 83

Фалитите у нас са намалели с 10%

автор:Дума

visibility 1187

/ брой: 83

Окончателно: без повече реклама на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 1073

/ брой: 83

Транспортна стачка парализира Гърция

автор:Дума

visibility 1222

/ брой: 83

4 страни от ЕС готови да признаят Палестина

автор:Дума

visibility 1401

/ брой: 83

Хутите атакуваха бойни кораби на САЩ

автор:Дума

visibility 1199

/ брой: 83

Накратко

автор:Дума

visibility 1167

/ брой: 83

Празник на гнева

автор:Александър Симов

visibility 1372

/ брой: 83

Оставаме алтернативата

автор:Дума

visibility 1202

/ брой: 83

Презряният Нерон

visibility 1311

/ брой: 83

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ