29 Юни 2022сряда16:01 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес още преди обяд над Западна България, по-късно през деня и над останалата част от страната ще се развива купеста и купесто-дъждовна облачност и на много места ще има краткотрайни валежи с гръмотевици. В отделни райони валежите ще са временно интензивни и ще има условия за градушки. След обяд вятърът ще се ориентира от запад-северозапад и ще е до умерен. Максималните температури ще бъдат между 25° и 30°, в София 27°. Днес още преди обяд над Западна България, по-късно през деня и над останалата част от страната ще се развива купеста и купесто-дъждовна облачност и на много места ще има краткотрайни валежи с гръмотевици. В отделни райони валежите ще са временно интензивни и ще има условия за градушки. След обяд вятърът ще се ориентира от запад-северозапад и ще е до умерен. Максималните температури ще бъдат между 25° и 30°, в София 27°.

Знание

Българчетата са под средното ниво в уменията да работят в екип

Деветокласниците ни обаче искат да работят с партньори, трябва да ги учим как да го правят

/ брой: 229

автор:Вили Гаврилова

visibility 2433

Учениците ни имат желание и мотивация да решават проблеми в екип, но уменията им са под средните. Това показват резултатите от модула по темата "Решаване на проблеми в сътрудничество" на международната програмата на ОИСР за оценяване на учениците PISA. Тестовете бяха проведени през 2015 г. сред над 500 хил. ученици на 15-16 г. (девети клас), но резултатите от този модул бяха огласени вчера. А другите три модула - за уменията в четенето, природните науки и математиката, бяха съобщени в края на миналата година. Те предизвикаха силно брожение в България, защото се оказа, че 38% от учениците ни са функционално неграмотни - т.е. четат текстове, но не ги разбират.
Модулът за сътрудничеството оценява дали учениците умеят да участват в екип с един или повече партньори за решаване на даден проблем. Оценяват се не знания, а умението да се използват знанията за решаване на възникнал проблем съвместно с партньори, обясни д-р Светла Петрова, завеждащ отдела за анализи в Центъра за оценяване на предучилищното и училищното образование към МОН. В този модул участват деца от 51 държави и региони, сред които са и 6000 ученици от България. Оценяването е по скала от 0 до 1000 точки, като средният резултат на държавите от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) е 500 точки. Спрямо тази средна стойност се класират резултатите на учениците от всички участвали държави.     
С най-добри резултати, както и при другите три модула, са учениците от Сингапур (561 т.), Япония (552 т.) и Хон Конг - Китай (541 т.). Българските ученици са постигнали 444 точки и се нареждат сред връстниците си от 25 страни, които имат резултат под средния. Неприятното е, че те са последни сред учениците от европейските държави, участвали в този модул на PISA. Най-зле са се представили участниците от Тунис (382 т.).
Има големи разлики в резултатите както между държавите, така и вътре в самите тях, посочи Светла Петрова. При българските участници най-лошият индивидуален резултат е 316 .т., най-добрият - 570 т. Големи разлики има и между момичета и момчета - младите дами показват по-големи умения да работят в екип и да управляват конфликти в него, ако се появят такива. Разликата в резултатите на двата пола при българчетата е 32 т., при връстниците им в ОИСР е 29 т. Момичетата ценят по-високо отношенията си с роднини, връстници и приятели, но пък момчетата ценят по-високо екипната работа, уточни Светла Петрова. Същото тенденция бе отбелязана неотдавна и при резултатите от международно изследване за гражданската активност на учениците.
49% от българските ученици (28% в ОИСР) могат да се справят само с най-елементарните задачи за решаване на проблеми - способни са да намират информация и да следват предварително разработен план. Други 49% от учениците (64% в ОИСР) се справят със средно трудните задачи - постигат високо ниво на сътрудничество с партньорите и могат да се разберат с тях за начина на действие към целта, разпределят ролите на участниците в екипа. Само 2% от българските ученици обаче (8% в ОИСР) решават най-сложните задачи, които изискват високо ниво на сътрудничество, показва изследването. Те се съобразяват с конкретни условия и наблюдават прогреса на участниците за постигане на целта. Могат успешно да преодолеят разногласията в екипа.
Показателно е, че 45% от нашите деца посочват, че са пропуснали цял един ден в училище в последните две седмици преди теста и техните резултати са с 26 т. по-ниски. В ОИСР делът на "кръшкачите" е 20%. Ученици, които са били обект на тормоз в училище, показват с 18 точки по-нисък резултат от останалите.
Уменията за решаване на проблеми трябва да се формират целенасочено в обучението по всички учебни предмети и това да бъде отразено в учебните програми и квалификационните умения на учителите, посочи Светла Петрова. Учениците, които имат по-добри взаимоотношения с родители, връстници и учители, показват по-високи резултати, както и тези, които посочват, че учителите справедливо оценяват усилията и постиженията им, посочи тя. Конструктивните взаимоотношения между педагози и ученици допринасят за по-висок резултат на модула. 
Самите задачи представляват ситуации, в които ученикът, който стои пред компютър, взаимодейства с един или двама или повече виртуални партньори - чрез чат или имейли. Участниците си разменят съобщения по поставената цел и начин на постигането й, а ученикът трябва да избере измежду 4 предварително зададени възможности при всеки въпрос на "отсрещната страна". Отговорите на виртуалните партньори зависят от избора, който е направил ученикът. Национални образователни системи, които развиват умение за мислене над получените знания, показват по-високи резултати във всички области, обобщи Петрова. Учениците ни имат нагласа да работят в екип, трябва да ги учим как да правят това, подчерта тя.   
 


Светла Петрова (вляво), началник отдела за анализи в Центъра за оценяване на предучилищното и училищното образование, и Неда Кристанова, директор на центъра, представиха вчера резултатите от PISA
Снимка БГНЕС



 

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ