Автомобилните компании у нас не планирали затваряне
/ брой: 89
Въпреки драстичния спад в продажбата на нови автомобили на световния пазар, нито една компания от автомобилната индустрия не планира да затвори производството си в България заради коронавируса. Всяка десета заявява, че ще продължи с експанзията си у нас. Това показва проучване на консултантската компания "Колиърс" от края на април. Почти половината от компаниите са преустановили дейност за времето, през което производителите на оборудване, на които доставят компоненти, също са спрели работа. Другата половина - компании, доставчици на компоненти и за други сектори, са продължили дейността си, но с по-забавени темпове или са преструктурирали процесите си, показва проучването.
Преобладаващата част от компаниите у нас, участвали в проучването, са с централа в Германия, които имат между 250 и 1000 служители в България. Те представляват доставчици от първо ниво, които взаимодействат директно с основния производител (ОЕМ) и обикновено произвеждат автомобилен хардуер и софтуер. Близо 90% от тях имат една локация в България, а останалите - по две или повече производства на територията на страната.
През април около половината от 270 компании, които произвеждат части за автомобилната индустрия у нас, спряха работа за различен период - основно за две или три седмици, а една малка част за близо месец, е казал пред "Медиапул" директорът на "Аутомотив Клъстер България" Любимир Станиславов. Почти всички от тях са възстановили производството си на около 20 на сто от капацитета на предприятието, допълни той. Очакванията ни са през юни производството да се повиши на 50-60 на сто от капацитета, а през юли и август да се върне на обичайните нива, каза Станиславов. Според него от кризата няма да има тежки последици за бранша и тя няма да доведе до фалити на предприятия.
Всяка десета компания, участвала в проучването, съобщава, че продължава с плановете си по разширяване на дейността си в България с нови производствени мощности. В следващите 18 месеца една трета от производителите ще продължат дейността си както досега, а други 33% обмислят различни възможности за повишаване на ликвидността на компанията си.
0503 - снимка