Автобусните превозвачи готвят протести
Те настояват тол системата да отпадне за тях и да останат винетните стикери
/ брой: 11
Заради натрупани през годините проблеми в автобусния сектор за междуселищни превози браншови организации обмислят организирането през февруари на безсрочни протести, които ще спрат превози по редовни линии. Това каза пред БНР Магдалена Милтенова от Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта. Автобусните превозвачи са изпратили писмо до премиера Бойко Борисов. Копие от това писмо е изпратено и до Министерството на финансите и до това на транспорта. Автобусни превозвачи очакват реакция от страна на държавата, тъй като нерешените проблеми в бранша могат да доведат до фалит на транспортни фирми.
Автобусният бранш настоява тол системата да отпадне за тях и да пътуват с винетни стикери, обяви Георги Милошев, председател на Българската федерация пътнически транспорт (БФПТ).
Заедно с колегите си от още пет транспортни организации те поставиха основните проблеми в бранша и заявиха, че ако исканията по тях не бъдат спазени, ще организират масов протест на превозвачите в цялата страна на 18 февруари.
Основният аргумент против тол системата е, че четири месеца преди стартирането й превозвачите нямат яснота за това колко ще им струва и как ще се отрази на крайната цена за потребителите. Договорите за обществен превоз са сключени основно по реда на ЗОП и са с фиксирана цена до края на изпълнението им, което не подлежи на промяна, посочи Милошев. При непредвиден разход за плащане на тол системата изцяло ще се нарушат клаузите по изпълнение на сключените договори. "Тол системата ни поставя под въпросителен знак - какво ще плащаме от август и на чий гръб ще бъде цената на билета", попита Милошев.
Превозвачи заявиха още, че е крайно време нерегламентираният превоз, от който държавата годишно губи по 300 млн. лева, да бъде криминализиран. Държавата всеки път абдикира от проблема с нерегламентирания превоз, който е обхванал 70 на сто от обществените превози на пътници в страната, каза Магдалена Милтенова.
Друг сериозен проблем на бранша е недофинансирането на сектора, което е в огромните размери - от 50-60 на сто за последните две години. В резултат на това повече от 60 български общини са без превозвачи. Общините не заделят никакви средства от бюджетите си за финансиране на бранша, а в същото време превозвачите са задължени да издават билети с намаление, а ако не го правят, глобата е 1500 лева.