Автобусни превозвачи искат освобождаване от тол таксите
Основният проблем на бранша бил нерегламентираните превози
/ брой: 233
От началото на месеца автобусните превозвачи са в протестна готовност. Те искат освобождаване от тол таксите и поправки в Закона за автомобилните превози. Настояват и за борба с нерегламентирания превоз. Основният проблем е, че не можем да коригираме цените, защото всички общини възлагат превозите чрез обществена поръчка, а не чрез концесия, което реално лишава превозвача от това да регулира цените на пазара, коментира пред "България он ер" Магданела Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи. Тя напомни, че пред превозвачите е имало поет ангажимент от страна на правителството, че автобусите, които имат договори с общините, ще бъдат освободени от тол таксите, но в момента това не фигурира в проекта за тол системата.
Преди няколко дни бе оповестен анализ на Световната банка, направен по поръчка на Агенция "Пътна инфраструктура", според който заради тол таксите се очаква поскъпване на храните с 2 ст. на килограм и на билетите за автобусен превоз - с до 1 лв. Милтенова обаче не се ангажира с предположение за процентното увеличение на цените на автобусните билети. Според нея то е относително и ще зависи от обхвата на тол системата и пътникопотока.
Основният проблем обаче по думите на експерта от Конфедерацията на автобусните превозвачи не е тол системата, а липсата на мерки за борба с нерегламентирания превоз. "Този проблем датира повече от 15 години. Това, което се случва, е, че не можем да постигнем резултати с административни мерки. Ако това деяние бъде криминализирано, можем да очакваме резултати", категорична е Милтенова. Тя е на мнение, че държавата трябва да защити направените инвестиции и да създаде контролен орган, който да може сам да извършва проверките.
От 13 декември превозвачите започват предупредителни стачни действия, а ако исканията им не бъдат чути, от 13 януари ще започнат ефективни стачки.
Влизането на тол системата в експлоатация ще доведе до фалити малките карго превозвачи у нас, прогнозира пред economic.bg Красимир Лалов, зам.-председател на Националното сдружение на българските превозвачи (НСБП).