Автоборсите масово продават катастрофирали коли
Близо 90% от колите, които се продават по автоборсите в България, са претърпели инциденти. Заради това, че по пътищата ни са движат технически неизправни коли, се случват и близо 25% от катастрофите. Това е заключението на експерти от Института за пътна безопасност и на екип, специално създаден, за да проучи проблемите при пазара на употребявани автомобили у нас, пише Дир.бг./Снимка Webcafe/
На дискусия по темата "Некоректните търговски практики на пазара за продажби на употребявани автомобили" експертите анализираха проблемите, свързани с неефективната процедура при покупко-продажба на употребявани автомобили у нас.
Масово от Италия се внасят автомобили с повредени двигатели, претърпели удари, които в последствие, преди продажба, се привеждат в търговски вид. Около 80-90 на сто от колите в Горубляне и други подобни автоборси са претърпели катастрофи. Всяка трета кола е с манипулиран километраж, но "постегнати, напудрени", се предлагат на клиентите, които в по-голямата си част поради некомпетентност стават лесна мишена за злоупотреби.
Много скрити дефекти на тези автомобили не се обявяват и купувачите са в неведение. Честа практика е фалшифицирането на сервизни книжки, скриват се проблеми с въздушните възглавници, АВС системата, колите са с изкривена геометрия. За съжаление от страна на държавата няма решителност за решаване на проблема, липсва регулация, коментира Богдан Милчев от Института за пътна безопасност.
Въпросът за автомобилите втора ръка е много сериозен. Това, което в момента пазарът предлага, е в състояние, което сериозно застрашава безопасността на движението, посочи Димитър Ганев, бивш ръководител на ИА "Автомобилна администрация".
По думите му липсата на регулация от страна на държавата именно води до непрозрачни взаимоотношения продавач-купувач.
Купувачите стават жертва на измами, поради некомпетентност, а това до голяма степен застрашава тяхната безопасност. Това, което организацията предлага, е сертифицираните продавачи да качват на сървър данните за автомобила и те да бъдат прозрачни и без ограничения на време, място и начин на достъп с гарантирана достоверност.
Според проучване на Европейската комисия, свързано с пазара на употребявани коли в ЕС - 41 на сто от анкетираните споделят, че са имали проблеми до една година от покупката, 40 на сто са възникнали до месец след това и 25 на сто са се оплакали от нечестни търговски практики, обявиха още от Института за пътна безопасност.