19 Ноември 2025сряда23:20 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Анатомията на един богатир - КамАЗ-4326-9 за Дакар 2011-а

/ брой: 20

автор:Дума

visibility 3282

Ако Русия има някъде непреклонен авторитет в автоспорта, то това са маратонските ралита "Дакар". Синята руска армада от богатирски камиони вече цяло десетилетие е истинският цар в категорията си. В тазгодишното издание отборът Камаз-Мастер класира на първите три места трите си бойни камиона, а на четвъртото завърши техен бърз камион сервиз. В същото време за тези камиони е известно доста малко - какви са им двигателите, максималната скорост, кое в тях е руско производство, какво чуждо? По-надолу даваме отговори на тези въпроси.
През 1988 г. е стартът на участието на руски пилоти с камионите КамАЗ, които тогава са серийно изпълнение. Избран е моделът с три оси и пълен привод КамАЗ-4310, на който по-късно моторът е форсиран до 290 к.с. вместо  210-те на серийното изпълнение. Доработили системите за охлаждане и смазване, поставен е ролбар, по-твърди амортисьори и ресори и... поехали!  В този си вариант, обозначен като КамАЗ-С4310 /С е за спорт/, машината дебютира в европейското рали Елч с индивидуални второ и четвърто място и първо място отборно.
Следват години с развитие по метода на пробата и грешките, докато не се достига до първия по-сериозен мотор с мощност 430 к.с., който иска доста по-съществена преработка на трансмисията. Тогава идва и първият чужд агрегат - съединител английско производство, след което камазовци започват да използват все повече чужди части, включително и американски двигатели Cummins с мощност 520 к.с.
Малко по-късно ярославските моторостроители предлагат силовия си агрегат ЯМЗ-7Э846, турбодизел с голям въртящ момент на ниски обороти и работещ добре с нискоцетаново гориво. С него камазовци отбелязват първата си победа в "Дакар" през 1996-а. Следващата бегачка има 12-цилиндров мотор с мощност над 1000 к.с., но през 1998-а колата не постига успех в "Дакар", защото трансмисията не издържа на огромната мощност. Този състезателен камион е последният със средно разположен мотор заради новите правила на FIA.
След него идва КамАЗ-4911 Extreme - машина, която нямаше аналог по проходимост, маневреност и динамика. Наречен "летящият камион", това чудовище прави едни от най-ефектните скокове и печели в дебютната си 2003-а руския шампионат, ралитата Дезърт Челъндж, Хазарски степи, Кападокия и най-главното - злато и сребро в "Дакар".
Дали е било възможно да се направи още по-добър камион. Оказва се че да - през 2007-а идва сегашната генерация на спортните камиони - КамАЗ-4326-9. В него е монтиран руски мотор ЯМЗ-7Э846 с ходов обем 18,47 л. Този турбодизел V8 има максимална мощност 830 к.с. и 3500 Нм максимален въртящ момент. Е, не е идеален - доста е "ящен"  състезателен режим, харчи над 100 литра нафта на 100 км, доста е тежък - 1400 кг и има къс живот,  около 30 000 състезателни километра.
Останалата техника в колата е интересна смес от руски и вносни агрегати - съединител SACHS, предавателна кутия 16 степени ZF, раздатъчна кутия Steyr, кардан Tirsan Kardan. Вместо тежките руски мостове са монтирани финландски Sisu, модифицирани вместо с дискови оригинални спирачки с руски барабанни със задвижване Wabco. Гумите са доказалите се в състезанията Michelin 14.00 R20XZL.
Машината на седемкратния вече победител в "Дакар" Владимир Чагин, получил напълно заслужено прякора "Цар", е по-различна от останалите - "нормален" състезателен КамАЗ струва около 200 000 евро, докато "царският" е за 680 хиляди! От всички направени досега състезателни камиони на КамАЗ този е най-лекият и бърз - максималната му скорост достига 180 км/ч, а ускоряването от място до 100 км/ч е за под 10 секунди. Визуално машината на Чагин се различава с малките си ксенонови фарове и максимално издърпана напред кабина, но има място за още работа по нея - например да се намали още масата й от 9200 кг до минимално разрешената по регламента 8500 кг.
 

Зимната ваканция у нас поскъпва с до 10 на сто

автор:Дума

visibility 2849

/ брой: 217

Пускат единен електронен билет в транспорта

автор:Дума

visibility 1881

/ брой: 217

Държавата печели от енергетика и военна промишленост

автор:Дума

visibility 2363

/ брой: 217

Взехме нов заем за 300 млн. лв.

автор:Дума

visibility 2315

/ брой: 217

СС на ООН прие резолюция за Газа

автор:Дума

visibility 2363

/ брой: 217

Проверки за глоби в Босна и Херцеговина

автор:Дума

visibility 2077

/ брой: 217

Мадуро е готов да се срещне с Тръмп

автор:Дума

visibility 2634

/ брой: 217

Армейски колапс грози Украйна

автор:Дума

visibility 2249

/ брой: 217

Сезон на добавките

автор:Аида Ованес

visibility 2557

/ брой: 217

Бойкот на заведенията

автор:Иван Бакалов

visibility 2405

/ брой: 217

Викане срещу празна обществена сграда

visibility 2132

/ брой: 217

Имаш ли спестени пари да ми услужиш?

автор:Аида Ованес

visibility 2354

/ брой: 217

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ