28 Март 2024четвъртък16:27 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Анатомията на един богатир - КамАЗ-4326-9 за Дакар 2011-а

/ брой: 20

автор:Дума

visibility 2488

Ако Русия има някъде непреклонен авторитет в автоспорта, то това са маратонските ралита "Дакар". Синята руска армада от богатирски камиони вече цяло десетилетие е истинският цар в категорията си. В тазгодишното издание отборът Камаз-Мастер класира на първите три места трите си бойни камиона, а на четвъртото завърши техен бърз камион сервиз. В същото време за тези камиони е известно доста малко - какви са им двигателите, максималната скорост, кое в тях е руско производство, какво чуждо? По-надолу даваме отговори на тези въпроси.
През 1988 г. е стартът на участието на руски пилоти с камионите КамАЗ, които тогава са серийно изпълнение. Избран е моделът с три оси и пълен привод КамАЗ-4310, на който по-късно моторът е форсиран до 290 к.с. вместо  210-те на серийното изпълнение. Доработили системите за охлаждане и смазване, поставен е ролбар, по-твърди амортисьори и ресори и... поехали!  В този си вариант, обозначен като КамАЗ-С4310 /С е за спорт/, машината дебютира в европейското рали Елч с индивидуални второ и четвърто място и първо място отборно.
Следват години с развитие по метода на пробата и грешките, докато не се достига до първия по-сериозен мотор с мощност 430 к.с., който иска доста по-съществена преработка на трансмисията. Тогава идва и първият чужд агрегат - съединител английско производство, след което камазовци започват да използват все повече чужди части, включително и американски двигатели Cummins с мощност 520 к.с.
Малко по-късно ярославските моторостроители предлагат силовия си агрегат ЯМЗ-7Э846, турбодизел с голям въртящ момент на ниски обороти и работещ добре с нискоцетаново гориво. С него камазовци отбелязват първата си победа в "Дакар" през 1996-а. Следващата бегачка има 12-цилиндров мотор с мощност над 1000 к.с., но през 1998-а колата не постига успех в "Дакар", защото трансмисията не издържа на огромната мощност. Този състезателен камион е последният със средно разположен мотор заради новите правила на FIA.
След него идва КамАЗ-4911 Extreme - машина, която нямаше аналог по проходимост, маневреност и динамика. Наречен "летящият камион", това чудовище прави едни от най-ефектните скокове и печели в дебютната си 2003-а руския шампионат, ралитата Дезърт Челъндж, Хазарски степи, Кападокия и най-главното - злато и сребро в "Дакар".
Дали е било възможно да се направи още по-добър камион. Оказва се че да - през 2007-а идва сегашната генерация на спортните камиони - КамАЗ-4326-9. В него е монтиран руски мотор ЯМЗ-7Э846 с ходов обем 18,47 л. Този турбодизел V8 има максимална мощност 830 к.с. и 3500 Нм максимален въртящ момент. Е, не е идеален - доста е "ящен"  състезателен режим, харчи над 100 литра нафта на 100 км, доста е тежък - 1400 кг и има къс живот,  около 30 000 състезателни километра.
Останалата техника в колата е интересна смес от руски и вносни агрегати - съединител SACHS, предавателна кутия 16 степени ZF, раздатъчна кутия Steyr, кардан Tirsan Kardan. Вместо тежките руски мостове са монтирани финландски Sisu, модифицирани вместо с дискови оригинални спирачки с руски барабанни със задвижване Wabco. Гумите са доказалите се в състезанията Michelin 14.00 R20XZL.
Машината на седемкратния вече победител в "Дакар" Владимир Чагин, получил напълно заслужено прякора "Цар", е по-различна от останалите - "нормален" състезателен КамАЗ струва около 200 000 евро, докато "царският" е за 680 хиляди! От всички направени досега състезателни камиони на КамАЗ този е най-лекият и бърз - максималната му скорост достига 180 км/ч, а ускоряването от място до 100 км/ч е за под 10 секунди. Визуално машината на Чагин се различава с малките си ксенонови фарове и максимално издърпана напред кабина, но има място за още работа по нея - например да се намали още масата й от 9200 кг до минимално разрешената по регламента 8500 кг.
 

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 224

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 231

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 214

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 242

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 186

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 218

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 167

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 243

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 194

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 218

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ