06 Юли 2020понеделник05:20 ч.

Суета

Ало, такси! или особеностите на превоза по поръчка

Освен автомобили в определен цвят и различни изисквания към клиентите, на пътниците се сервират и доста други изненади

/ брой: 56

автор:Альона Нейкова

visibility 1354

Международен ден на таксито се отбелязва на 22 март. Именно на тази дата през 1907 г. по улиците на Лондон се появяват първите коли, които имат специални апарати, калкулиращи стойността на пътуването от точка А до точка Б. 

Добре е да се знае, че ползването на индивидуален превоз в различни кътчета на земята има определени особености. В Китай например, преди да си поръчате такси, необходимо е да се уточни колко ще струва пътуването, за да няма неприятни изненади. По един и същи маршрут разликата в цената при различни фирми може да е двойна и тройна. Любопитно е обаче, че към таксиметровите водачи все пак има единни изисквания в Поднебесната империя: трябва да са чисти, спретнати и да не пушат в колата.

Смята се, че в Южна Корея са най-евтините таксита. А стойността на извозването се изчислява в зависимост от времето. Дори да попаднете в задръстване, апаратът ще продължи да върти, независимо че автомобилът не се движи. Въпреки ниската цена на услугата, колите са изключително комфортни и са от висок клас.

В Япония общовалидните за повечето страни знаци дали таксито е свободно не важат. Ако лампичката свети в зелено, значи е заето, червеният цвят означава, че е свободно. В автомобила може да се возят не повече от трима души, а цените са доста солени: началната такса е 710 йени (над 10 лв.), нощната тарифа пък е с 30% е по-висока. За сметка на това пътниците във всяка кола имат възможност да ползват хладилник с минибар, да гледат телевизор или видео и да си пуснат климатик. Водачите носят униформи с логото на фирмата, задължително отварят вратата на клиентите си и не им досаждат с празни разговори.

Не се опитвайте да седнете до шофьора, ако си хващате такси в САЩ - пътникът се вози само на задната седалка, има и специална прозрачна преграда с прозорче между тях. Колите задължително са в жълт цвят, обозначени са със специални символи върху капака и светлинки на покрива. Обикновено хората, които управляват тези автомобили, са чужденци, които говорят на развален английски и често нарушават правилата за движение по пътищата.

В Израел пък такситата са бели и за тях няма почивен ден нито веднъж в годината. Може да си хванете или поръчате такава кола дори по време на най-големи празници, когато не работи абсолютно никой. Но пък цената за ползване на подобна услуга в тези случаи е доста по-висока. Може да се плати по два начина - според показанията на апарата (което е по-изгодно за туристите) или по предварителна договорка.

За Германия е характерно, че всички таксита са мерцедеси Е класа. Тези автомобили се смятат за едни от най-сигурните и изгодни в обслужването. А тарифите нямат пряка връзка с годината на производството на колата.

В столицата на Санторини - Фира, за традиционно се смята магарешкото такси. В случая транспортът и водачът са две в едно. Освен че возенето върху инатливото животно е доста атрактивно, то е и единственият начин за придвижване по криволичещите нагоре пътеки на острова. За колите преодоляването на подобно трасе е практически невъзможно, а упоритият осел никога не се отказва.

Представители на фауната извозват хора срещу заплащане и в още някои страни. Например във Виетнам на клиентите често се предлага да се качат на... жив слон, за да стигнат до желаната дестинация в рамките на селото или града. В Чили пък туристите се зарибяват с... крави. Всъщност става дума за коли, изрисувани като едро домашно тревопасно животно - с рога и виме. Дори звуковият сигнал на клаксона е сменен с мучене...

Освен тези тънкости, свързани с визията и начина на хващане на такси в различни страни, има и доста интересни случки, които не са само плод на въображението на водачите, а са жива реалност. Веднъж в Барселона шофьор на такова превозно средство предава на полицията 13 рисунки на Дали, забравени в колата му от разсеян ценител на изкуството. Молбата да се върнат шедьоврите на обща стойност 130 хил. долара можеше да се чуе по всички радиостанции в града. И съвестният водач на такси не само показа, че разбира колко са важни тези творби за собственика им, но и демонстрира професионална честност и човешко достойнство.

В Атина пък шофьор на подобна кола връща на спортист от Холандия олимпийски сребърен медал, оставен по невнимание в автомобила. Хубавото е, че този жест не остава незабелязан. Човекът бе награден от Олимпийския комитет за запазването на нравствените принципи не само в лично качество, но и отстояването на честта на цяла Гърция.

Един от кметовете на Прага пък решил лично да провери сигнала на гражданите и туристите, че някои таксиметрови шофьори неправомерно надуват цените на услугите си. Градоначалникът си сложил фалшиви мустаци и се качил в произволна кола, като се представил за италианец. Водачът на автомобила поискал от него за возенето сума, петорно надвишаваща стандартната. В крайна сметка на недобросъвестния "бакшиш" била наложена глоба от 33 хил. евро.

Досега най-много за такси е платено 70 хил. финландски марки (около 15 хил. долара). Толкова са се изръсили двама пътешественици, изминали с жълта кола разстоянието от 23 хил. км - тръгнали от градчето Нокиа, прекосили Скандинавия, след което посетили Испания и се върнали обратно.

Борисов заряза мерките срещу КОВИД-19

автор:Дума

visibility 172

/ брой: 126

Полицаи протестираха на празника си

автор:Дума

visibility 125

/ брой: 126

Борисов пак изпусна нервите си срещу Радев

автор:Дума

visibility 250

/ брой: 126

С 6 лв. по-скъпа е потребителската кошница

автор:Дума

visibility 122

/ брой: 126

Големите търговци плашат с бензинова криза

автор:Дума

visibility 126

/ брой: 126

Старите жилища поскъпват по-бързо от новите

автор:Дума

visibility 125

/ брой: 126

Втора локална карантина в Испания

автор:Дума

visibility 0

Байдън: 200-годишният расизъм в САЩ не е надживян

автор:Дума

visibility 142

/ брой: 126

На гол тумбак - чифте компютри

автор:Велиана Христова

visibility 162

/ брой: 126

Въпроси за бъдещата работа на КЕВР

visibility 133

/ брой: 126

Новата конституция на Путин

автор:Мирослав Попов

visibility 158

/ брой: 126

ПЕНКА КАЛИНКОВА

visibility 88

/ брой: 126

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ