Алъш-вериш
/ брой: 106
Стана ясно, че Европейската комисия иска да забрани винетките и да въведе нова единна система за плащане на пробег по европейските пътища. И докато от Брюксел уточнят и разяснят новите правила, ние влачим алъш-вериша на все още нетръгналата нова тол система, която предвижда и електронни винетки за леките автомобили. Темата с тази обществена поръчка продължава да е актуална години наред, след като се разбра, че за пореден път има подводни камъни в нея, заради което пак бе спряна. Въобще тя бе ту спирана, ту подновявана - цели девет пъти. Преди дни три фирми подадоха жалби в Комисията за защита на конкуренцията и пак я блокираха, защото "новото" правителство даде възможност на участниците само 24 часа за кандидатстване.
Още при встъпването си в длъжност строителният министър Николай Нанков обяви, че негов приоритет ще бъде изграждането на тол системата в страната. А когато става въпрос за много пари, все приоритети изникват. Както беше и при неговата предшественичка Лиляна Павлова, чийто заместник тогава беше Нанков. Но защо, след като въпросът е толкова важен за правителството, не се даде достатъчно време на фирмите да се подготвят за участие в обществената поръчка и да изготвят офертите си?
Доскоро не бяха ясни и разчетите за приходите, които би носило нововъведението. Разбра се обаче какви приходи ще носи то на щастливеца, който поддържа системата - около 200 млн. лева годишно в рамките на около 25 години. Удар, нали? Борисов пък плямпаше наляво-надясно, че това щяло да повиши събираемостта на такси от камионите, преминаващи транзитно през страната ни. Но пропусна да съобщи с колко ще бръкне в джоба на потребителите, а ще удари сериозно и бизнеса, както прогнозират експерти. Новата винетна и тол система, ако въобще се случи, ще принуди шофьорите да плащат за удоволствието да раздрънкват возилата си по 83% от мизерните родни пътища. За сметка на това в Словения например таксата обхваща едва 13% от пътищата и това е най-високият процент в Европа засега.
Какво ще стане обаче, ако Еврокомисията приеме решение да няма винетки, а? Защото това, което се обсъжда, е, че тези, дето ги нямат, въобще не трябва да ги въвеждат, а тези, при които системата вече работи, ще трябва поетапно да ги махнат с краен срок 2026 г. И като се има предвид с какви темпове върви работата по новата система, на която очевидно от ГЕРБ много държат, пък и каква сага е цялата процедура, всичко ще заприлича на познатия виц. Едни попитали дали руската революция от 1917 г. е свършила, щото те още взривявали влакове, макар че е ХХI век...