28 Март 2024четвъртък19:43 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Въздушно царство

Ах, цепелина, над нас премина...

Специалистите предсказват, че с неговото възраждане той ще стане конкуренция на автомобилния и железопътния транспорт при превоза на товари по някои маршрути

/ брой: 58

автор:Божидар Стойков

visibility 5157

"Ах, цепелина, над нас премина, какъв голям е, о, боже мой!" - това стихче от тъй модната през 30-те години на миналия век песничка скоро отново може да стане популярно, защото започва възраждането на знаменитото хвърчило. Преди 200-220 години човекът за първи път се издига над земята и стига мечтаното от него Царство на птиците. Тогава високо в небето се реят първите балони, напълнени с горещ въздух и водород.

Граф Цепелин


На 5 юни 1783 г. братя Монголфие изпращат на 2 км височина балон с горещ въздух. На 21 ноември е осъществено и първото в света въздушно пътешествие на хора. Същата година, на 27 август, във въздуха е издигнат балон, пълен с водород - той достига близо 1000 м височина и полетът му продължава 50 минути.
Тук му е мястото да кажем, че за да излети такова чудо, е необходим газ, по-лек от въздуха, който да създава подемна сила: било хелий, било водород, било светилен газ, било нагорещен въздух. Учените си знаят работата - те днес отдават предпочитание на хелия, който е по-сигурен от водорода, защото се запалва по-трудно.
Не бива да стане объркване, затуй нека изясним:
- балонът е съставен от огромен мехур, който бива пълнен с газ, има кош за пътници и товари и в зависимост от въздушните течения лети в определена посока без двигател;

Цепелини над София

- дирижабълът има форма на торпедо, на подводница, управлява се с кормило и теглителната му сила се създава от витла. Те се задвижват от двигател - може електрически, може бензинов;
- цепелинът е твърде популярен представител на дирижаблите и докато някои от тях са меки, други - полутвърди, точно цепелинът е с твърда скелетна конструкция, която в повечето случаи е направена от алуминий.
Цепелинът носи името на граф Фердинанд фон Цепелин. Той създава компания за изработване на такива въздухоплавателни кораби, първият полет е през 1900 г.
Интересът е огромен, производството се развива стремително. Появяват се цепелини с все по-големи размери, понеже колкото размерът на апаратите е по-голям, толкова повече полезен товар може да бъде пренесен.

Пожарът на "Хинденбург", при който загиват много хора, изважда задълго цепелина от семейството на въздухоплавателните средства


Първият голям цепелин за превоз на пътници "Граф Цепелин" полетява през 1928 г. Само година по-късно той извършва своето знаменито околосветско пътешествие. Неговите полети, както и истинската истерия около въздушните чудовища, дават смелост на германските конструктори да създадат през 1936 г. гигантския въздушен кораб "Хинденбург" - той има дължина 245 м, малко по-малко от кораба "Титаник" и точно затова е наричан от някои "въздушният "Титаник".
За зла беда през 1937 г. го сполетява нещастна съдба като "Титаник"  - той се запалва пред очите на десетки зрители, журналисти, фотографи и изгаря напълно, като 36 от 97-те пътници на борда загиват. Вината е в лесно запалимия водород, с който е напълнен.
С това ерата на цепелините свършва...
За да се стигне в наше време до тяхното постепенно възраждане при изключителни мерки за безопасност.
Ето и едно съобщение на ИТАР-ТАСС от 5 юли 2004 г. :
"Цепелин излетя за пръв път от 75 години насам от Германия за Япония. Той излетя от град Фридрихсхафен на Боденското езеро и се очаква да измине 15 000 км до Токио. Цепелинът, наречен "Бодензее", е купен от японската компания "Нипон еършип корпорейшън" с цел рекламни и туристически полети.
"Бодензее" трябва да повтори историческия околосветски маршрут от 1929 г. на дирижабъла "Граф Цепелин". Тогава при пристигането му в Токио летателният апарат е бил посрещнат от 100 000 души."
Стари софиянци не само помнят "Граф Цепелин" както и песничката, създадена да го увековечи, но те преди време виждаха в безоблачното лятно софийско небе цепелин, който дни наред облиташе града с рекламна цел и за мнозина приличаше на извънземно, дошло ни на гости с добра воля.
Компанията "Дойче цепели ридерай" организира туристически разходки за любопитни за 1 час и независимо от скъпите билети всеки въздушен пътешественик после казва, че авантюрата си заслужава парите.
Специалисти предсказват, че цепелините ще бъдат конкуренция на автомобилния и железопътния транспорт за пренос на товари по някои маршрути. Те вече се използват и за наблюдение на реда и престъпността от въздуха чрез монтирани на тях видеокамери - най-напред в Израел, после - в Русия.
Когато такъв контрол е въведен в руския град Перм, грабежите и джебчийските кражби намалели драстично, тъй като заснетото от видеокамерата било изпращано веднага в специален център на земята и срещу всяко нарушение на реда, срещу всяко престъпление можело веднага да се вземат мерки.
С две думи: песничката "Ах, цепелина, над нас премина..." отново е на мода!

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ