Разговор
Аглика Генова и Любен Димитров: Много пианисти свирят заедно, но има малко истински клавирни дуа
Щастливи сме, че нашата родина ще блесне в хубавата й светлина чрез тези международни срещи на музиката, казват изпълнителите, които ще проведат майсторски клас в София
/ брой: 125
Клавирното дуо Аглика Генова и Любен Димитров е един от най-търсените клавирни ансамбли в света през последните години. Едва два месеца след създаването си дуото, удостоено през 2017 г. с наградата "Echo Classic", предизвиква истинска сензация, като само за две години печели безапелационно няколко големи конкурса - "ARD" в Мюнхен, "Dranoff" в Маями, конкурса в Токио и "Белини" в Сицилия. Това постижение остава ненадминато от други артисти досега. Оттогава до днес Генова и Димитров са аплодирани от публиката и пресата по целия свят, изнасят концерти в най-престижните зали и фестивали на всички континенти. Притежават завидна дискография от 15 компактдиска.
- Госпожо Генова, господин Димитров, предстои вашият майсторски клас за клавирни дуа и соло пианисти между 10 и 16 юли в София, в НМУ "Любомир Пипков", с участието на изпълнители от 8 държави. Правили сте такива в НМА, в Музикалното училище в Пловдив, в Русе... Водите майсторски класове в много страни, защо за вас е важно да ги провеждате и в България?
- Ние никога не делим България от света и както провеждаме майсторските си класове в други държави, така това е неизбежно да се реализира и в България. Към всичко се прибавя емоционалната тръпка, че това е нашата родина и че тя ще блесне в хубавата й светлина чрез тези международни срещи на музиката.
- Свирите и преподавате по целия свят, но първоначално сте възпитаници на българската музикална школа. Кои са най-значимите личности, изиграли важна роля във вашия творчески път?
- Имахме привилегията да бъдем обучавани от прекрасни български учители, като се започне от средните музикални училища. Паралелно с това от детска възраст бяхме обучавани и периодично насочвани от проф. Джулия и Константин Ганеви, които бяха възпитаници на Хенрих Нейгауз в Москва. С други думи, ние от деца сме обучавани в школата на Нейгауз, която не е българска, а световна по значението си. По-късно продължихме със специализацията ни в Хановер, също при възпитаник на Нейгауз, а именно при легендарния Владимир Крайнев. Това, което беше изключително важно в обучението ни в България, е фактът, че образователната система беше много стабилна и по примера на тази в Москва и на Русия въобще възпитаваше пълна концентрация и посветеност на музиката още от много невръстни години и желязна дисциплина. Неразделна част от тази система на обучение е също така категоричната прямота в оценката на постиженията на младите пианисти и музиканти.
- Имате голям опит и репертоар от произведения за две пиана или такива за четири ръце (на едно пиано): концерти, вариации, сюити, сонати. Какво е най-предизвикателното при подготовката за концертно изпълнение на творба за клавирно дуо или за пиано на четири ръце?
- Творческият процес е по-дълъг и изисква още повече посвещаване от този при соло пианото. Първо, всеки от нас е отговорен за своята партия, а след това работата продължава вече като ансамбъл. Затова на едно професионално клавирно дуо са необходими не само два, а три инструмента при подготовката.
- Кое качество е най-важно за един пианист, за да може добре да се впише в дуо? Предполагам, че е доста различно от това да свириш соло или в оркестър.
- Всички елементи и качества, важни за солистите, трябва да са налице при едно дуо, тъй като то трябва да е съставено от двама ярки пианисти, които владеят инструмента си и неговите възможности по най-добрия начин. След това обаче се прибавя отговорността към партньора и респектът към него, желанието и отговорността да споделиш всеки дъх с него, да пресъздадеш мисълта му, а не просто да реагираш. При време за възпроизвеждане на звука на пианото от няколко милисекунди няма кога да се реагира. Затова само пълната духовна сплотеност в едно клавирно дуо е гаранция за неговата истинност. Поради това има много пианисти, които просто свирят заедно, но има малко истински клавирни дуа. А когато сме солисти като дуо с оркестър, красотата и богатството на звучността са космически в своя неизмерим потенциал.
- Спечелили сте най-престижни награди, определят ви още в началото на кариерата ви като Клавирно дуо номер 1 в света и т.н. Всъщност към какво се стремите, кой творчески връх представлява интерес и цел за вас в този момент?
- Винаги нашата цел е произведението или проектът, с който в момента конкретно се занимаваме. За върхове, номера в света и т.н. никога не сме имали време и сили да помислим... За тези определения сте вие, журналистите, или нашата скъпа публика, феновете... За нас единствената цел е да се опитаме възможно по-истински да предадем към публиката чрез изпълняваната музика идеите и чувствата на автора и слушателите да ги почувстват и разберат.
- Животът ви минава между Хановер, Маями и София. С какво основно се занимавате във всеки от тези градове?
- Концерти, звукозаписи, майсторски класове, членуване в журита на международни конкурси и т.н.
- Кое е най-уникалното или необичайно място, на което сте изнасяли концерт?
- Огромна зала за тренинг на коне или хале за съхранение на череши, които биват почистени, украсявани и стават през лятото концертни зали с над 2000 места; откриването на Зимните олимпийски игри в Солт Лейк Сити, на Световното първенство по волейбол в Триест, на Северноамериканската централа на "Бакарди" в Маями.
- Участвате ли в образователни събития? Смятате ли, че е важно музикалното възпитание на децата от най-ранна възраст? Какво се прави в това отношение по света?
- Разбира се, че участваме, когато ни е възможно... Особено в САЩ или Китай това са специални програми, които са част от едно концертно турне.
- Догодина се навършват 25 години от създаването на вашето дуо. По какъв начин смятате да отбележите този четвърт век съвместно творчество?
- Да, така е, по-точно в края на 2020 г. Засега още сме в процес на обмисляне съвместно с нашите агенти и CD звукозаписна компания.
- От дистанцията на времето днес как преценявате идеята и подкрепата на вашия преподавател проф. Владимир Крайнев да сформирате клавирно дуо?
- Владимир Крайнев беше наш ментор за соло и дуо в продължение на 20 години. След като завършихме образованието си при него, ние продължихме да работим с него почти ежемесечно и оценяваме това като Божи дар. Общуването и докосването до такава голяма личност, човек и музикант бе съдбовен момент за нас.
- Кога помага и кога пречи, ако една двойка е дуо и на сцената, и в живота?
- Както всяка човешка професия, за определени ситуации е великолепно, че участват двама. В други се изисква много респект, повишено внимание, сила и търпение. Когато любовта към човека и към музиката е налице, съчетана с предана вяра към Бог, повечето от трудностите биват преодолявани.
- Творбите на кои български композитори за две пиана обичате да изпълнявате и поддържате в репертоара си?
- Изпълнявани и записани от нас са творбите за клавирно дуо на Панчо Владигеров. Това бе световната звукозаписна премиера под заглавието "Български импресии" на фирмата "CPO Records" и беше официално представена на Световното изложение ЕКСПО в Хановер. Оттогава потокът от въпроси, запитвания за информации, ноти и т.н. не спира. Изпълняваме също Лазар Николов.
- Кои автори са създали произведения специално за вас?
- Не чувстваме този факт като особено важен или специален в нашия творчески път, защото в повечето случаи артистите заплащат хонорара на композитора лично или търсят спонсор за това, често може да е фестивал или радиостанция. А в нотите той просто поставя съответното име на артиста, изпълнил премиерата... Има много по-задълбочени и важни моменти в един път на интерпретатора музикант от това колко и какви творби са били посветени точно на него.