12 Декември 2018сряда04:00 ч.

Колела

Новият Citroen C4 Cactus – визия като на летящото килимче!

/ брой: 47

visibility 342

инж. Иля СЕЛИКТАР

Моделите на Citroen са харесвани в исторически план заради специфичния им дизайн и прословутата “френска визия”. И в компанията не се страхуват от предизвикателни експерименти, правени не веднъж и дваж с годините. Първият C4 Cactus имаше наистина революционен вид, когато го видяхме за пръв път през 2014-а година. В наложителната промяна, която идва за всеки модел в световната автопромишленост по средата на “живота” на всеки модел, обикновено се “лифтира физиономията” на колата с някои неголеми промени. При новия C4 Cactus, модел 2018-а година, промените са доста по-видими, най-вече заради промяната във външния вид от “ала-кросовър” към този на по-конвенционалния и общоприет стил хечбек, независимо от запазването на общия силует на автомобила. Изчезнали са релсите от покрива на колата, а напредничавите гумени предпазни кори на вратите са намалени и станали доста по-елегантни.
И тук Citroen продължава богатата си традиция за направата на автомобил с изключително комфортно окачване и в същото време предлагайки достатъчно “характер” в пътното поведение на автомобила.
Вътрешността на автомобила не е променена много, давайки възможност за използването на нови, по-широки и комфортни седалки, които идват и с някои нови варианти на тапицерията. Като изключим някои по-евтини пластмаси във вратите, прави впечатление по-доброто тапициране на таблото. Мултифункционалният волан е удобен, предлага добър контакт за ръцете и лесен достъп до някои команди на автомобила. Новите седалки с “напредничав комфорт /Advanced Comfort/ са толкова удобни за сядане, колкото и изглеждат на пръв поглед. Гърбовете им са с еднаква ширина по цялата си височина и сядането в тях е като сядане в любимото кресло в хола пред камината.
Мястото отзад е подобно като при основните конкуренти, а отварянето на задните стъкла е в леко ретро стил – частично на панти.
Определено можем да кажем, че новият C4 Cactus се чувства много добре в градски условия, заради удобните седалки и новото окачване. В него е използвана технологията с име Progressive Hydraulic Cushion /прогресивна хидравлична възглавница/, развита и патентована от Двойния шеврон. На практика се използват две хидравлични “възглавници” вместо традиционния комплект от винтови пружини и гумен тампон. Резултатът се чувства най-добре, когато се кара с по-ниски скорости и се преминават изобилстващите с “лежащи полицаи” френски градски зони.
Естествено, не сте напълно изолирани от неравностите при тяхното преминаване, но не се чувстват резки подскачания, амортизирането е по-меко и плавно. Тенденцията в света е да се втвърдява окачването, за да се чувстват колите по-динамични и спортни, но хората на Двойния шеврон правят сериозен поклон към любителите на меката визия и поклонниците на хидравличното окачване от колите им в миналото. Визия като на истинско летящо килимче...
Двигателната гама на автомобила предлага бензинови и дизелови агрегати от последно поколение. Това са 1,2-литровите, трицилиндрови PureTech 110 S&S BVM и новият PureTech 130 S&S BVM6 с мощности 110 и 130 к.с. съответно. Технологията BlueHDi при дизелите /100 и 120 к.с./ дава съществено предимство във връзка с опазването на околната среда. Филтърът задържа 99,9% от частиците при изпускането на отработените газове, а катализаторът премахва 90% от азотните окиси (NOX). Бензиновите двигатели PureTech и дизеловите BlueHDi отговарят на европейския стандарт Евро 6 по отношение на намаляване емисиите NOX и консумацията на гориво.
Заради ниското собствено тегло на автомобила мощността от 130 к.с. му осигурява и добри динамични показатели. Трицилиндровите мотори често са по-шумни, но не такъв е случаят при новия модел C4 Cactus.
При миналия модел най-много критики отнесе “роботизираната” предавателна кутия. Много трудно може да се намери нещо за критикуване при новия модел и неговата шестстепенна механична кутия. Смяната на предавките е прецизна и с по-къс ход на лоста при преминаване от една предавка на друга. Добрият подбор на предавателните числа осигурява достатъчна динамичност и еластичност при движението в градски и извънградски условия.
След мекото и на “възглавници” преодоляване на градските неравности, карането в извънградски условия леко изненадва с приятни “драйвърски” усещания. Тук заслугата е на дивизията за моторни спортове на Citroen, която всъщност е разработила този тип окачване и го използва вече няколко години в състезания от рода на рали Дакар и колите в Световния рали шампионат WRC. Визията вече не е толкова мека в завой и едва ли спътниците ви ще търсят дръжките на вратите, за да се държат в резките завои. Естествено, при енергичното завиване има известно накланяне на автомобила, но няма нищо за което да го укорим.
Естествено, и при най-добрият нов автомобил, нещата опират преди всичко в цената. Според информацията с която разполагаме, тя няма да е по-различна от тази на досегашния модел. Хората на Citroen са си свършили добре работата при обновяването на модела, превръщайки предишния полувсъдеход в доста по-рафиниран хечбек, който има сериозни качества, за да посрещне сериозната конкуренция в пазарния си сегмент. С използването на новото окачване и новите седалки автомобилът слага нещо повече на везните при избора. Типично интересният за моделите на французите външен вид, който не е толкова разделящ мненията, както преди, но си остава уникален за пазара, определено е предимство при наличието на толкова еднакво безлични конкурентни модели в класа му. Определено добре свършена работа на Citroen...





Lada Vesta с хибриден вариант. Но не от АвтоВАЗ...
В близко бъдеще Lada Vesta може да има пълноценен съвременен хибриден вариант благодарение на руските разработчици на системи за екологически чисти транспортни средства от стартъпа “Електротранспортни технологии”. В момента тази новосъздадена компания работи върху хибриден силов агрегат, който смята да използва в модела Лада Веста.
Става дума за комбинация от стандартния двигател на автомобила и електродвигателя ДВИТ-40 (EV-Drive 40) с мощност 40 кВт. Според разработчиците, той е по-компактен и лек от чуждестранните аналози, но в същото време е 2,5 пъти по-евтин в условията на серийно производство. Схемата на работа е в паралел, елмоторът е от желязо и мед, а всичките му детайли са руско производство. Той не се бои от прегряване и претоварване до мощност от 80 кВт при номинал от 40 кВт, споделят създателите на двигателя.
От Електротранспортни технологии сравняват електромотора си по мощност с 2-литров дизел, той е предвиден за работа в автомобили с маса до 3 тона.



Хибридния силов агрегат за Lada Vesta, включва още ДВГ на модела и блок литиево-йонни акумулатори, производство на компанията Роснано. Твърде е възможно стартъпът Електротранспортни технологии да успее да заинтересува АвтоВАЗ, и тогава за проекта им може да се случи серийно бъдеще.



 

Стрелец рани 10 и уби един в Страсбург

автор:Дума

visibility 40

Строителите на протест срещу проверките на пътища

автор:Дума

visibility 97

/ брой: 241

Антикорупционната комисия спира 19 иска за 21,7 млн. лева

автор:Дума

visibility 63

/ брой: 241

Наши превозвачи тръгват на бунт към Брюксел

автор:Дума

visibility 70

/ брой: 241

Протест пред КЕВР заради поскъпването на водата

автор:Мая Йовановска

visibility 87

/ брой: 241

Нови влакове ще има най-рано след 3 г., призна Росен Желязков

автор:Дума

visibility 64

/ брой: 241

Всеки месец изнасяме стоки за 2,2 млрд. евро

автор:Дума

visibility 47

/ брой: 241

Мей иска помощ от Европа

автор:Дума

visibility 58

/ брой: 241

Турция създава нова база в Черно море

автор:Дума

visibility 95

/ брой: 241

Макрон породи разнородни реакции с обещанията си

автор:Дума

visibility 53

/ брой: 241

Мигрантите избират влака от Истанбул към България

автор:Дума

visibility 29

/ брой: 241

Левицата има визия за развитието на България

автор:Петрана Сомлева

visibility 81

/ брой: 241

Залата на кривите огледала

visibility 46

/ брой: 241

Хоби ражда природонаучен музей

автор:Аида Паникян

visibility 63

/ брой: 241