70% от младите учители напускат през първата година
Едва 6,5% от преподавателите в България са до 29 години
/ брой: 30
Младите учители в България са едва 15,26%, а над 70% от тях не издържат в образователната система още през първата година. Това сочат данни, изнесени от синдиката "Образование" към КТ "Подкрепа". Бързото напускане на училище на млади преподаватели поддържа рекордно висока средна възраст на българските педагози от 54 години, възраст, която е с десет години по-висока от средноевропейската. Тези данни са устойчиви за последните 5 години, става ясно от статистиката.
Синдикатът изтъква като причини за текучеството високия стрес от изискванията, сравнително по-ниските заплати, липсата на социални умения и чувство за подкрепа и интегриране, както и назначаването на срочни договори. Това е възможно, тъй като директорите имат право да прекратяват договорите в края на учебната година. Големият обем административна тежест и допълнителни непедагогически дейности, с които са натоварени, също са причина младите да бягат от училището.
В същото време нараства броят на студентите в педагогическите специалности, като за последните четири години само Пловдивският университет е увеличил с една трета броя на бъдещите педагози. Още 12 вуза подготвят учители.
Недостигът на учители съвсем не е отминал проблем, както невярно сочат някои анализатори, категорични са синдикалистите. Той е остър в София и някои големи градове, но е по-малко осезаем в по-малките населени места заради високата безработица там.
Данните на "Подкрепа" показват, че педагогическите специалисти у нас - учители и директори, са 91 000 и те не са достатъчни. Необходими са подпомагащи и асистиращи учители, администратори, наставници и медиатори, смятат от синдиката. Оттам заявяват, че ще работят за повишаване на рейтинга и статута на младите учители, за нулева толерантност към родителите, които не партнират на образователната институция и не осигуряват спазването на училищния правилник, и за намаляване на институционалния натиск и на бумащината.
Според синдиката са нужни наставничество и менторство към младите учители, промяна в обучителните програми за педагогически специалности на висшите училища, за повече часове за практически знания.