60% от новорегистрираните коли у нас са дизелови
/ брой: 48
Търговци отчитат сериозен ръст на вноса на стари дизелови коли от Западна Европа към България. Заради забраните и ограниченията за каране на стари дизелови коли по пътищата на много градове в Западна Европа - износът им към България расте. Всяка трета стара кола от износа на Италия например достига до автокъщите с коли втора ръка у нас, предаде Нова телевизия. Докато търсенето на нови автомобили на дизел в ЕС намалява с 18% през миналата година, у нас то се запазва.
В момента автомобилите на дизел, които се движат по пътищата в страната, са 1 210 000. На бензин карат 1 340 000 шофьори у нас. По данни на търговците в Германия - в автокъщите залежават около 350 000 коли на дизел със стандарт Евро 5 на стойност над 5 млрд. евро. Средно всеки автомобил престоява около 106 дни.
Заради ограниченията в Европа дизеловите коли минаха в категорията на най-нежеланите. В момента 80% от вноса на коли втора ръка у нас идва от Италия. Средно за година от Италия към България се изнасят около 140 000 автомобила - като 65% от тях са дизел. "Засега вратата към нас е отворена - няма механизми, по които да се ограничат тези автомобили да дойдат", коментира Цветелина Цанева от Асоциация на вносителите на автомобили. Повечето от колите, които тръгват от Италия и Германия към автокъщите у нас, са над 10-годишна възраст.
Около 60% от новорегистрираните коли през миналата година в България са на дизел. Като само един на всеки десет автомобила е нов. И вносителите, и производителите го потвърждават.
Експертите не изключват и българските шофьори да спечелят от европейските забрани. Ако преди половин година автомобил, отговарящ на нормата Евро 6, се е продавал за 28 000 евро, сега цената му в автокъщите в Германия и Италия трудно минава 21 000 евро. "Това, което може да се случи - е някои от тези автомобили да влязат на относително по-изгодна цена на българския пазар и това да подпомогне на някои от по-старите сегменти автомобили в България", казва Александър Миланов.