4 социологически агенции обявиха бойкот на Мира Радева
Шефовете на "Галъп", "Скала", "Алфа рисърч" и "Медиана" отказват да участват в разговори, на които присъства собственичката на МБМД
/ брой: 75
Противоречивите данни, зад които застана Мира Радева от МБМД, според които ГЕРБ е с 14% преднина пред БСП, и начинът, по който социоложката реагира на критиките, станаха причина колегите й от 4 социологически агенции да се отрекат от нея. В телевизионния ефир спорът между Радева и Кольо Колев от "Медиана" продължи и вчера.
Колев определи изследването на МБМД за слух и инсинуация. Всеки нормален човек от бранша ще каже, че това е пълна порнография, отсече социологът. Той обяви, че с колегите си Кънчо Стойчев и Андрей Райчев от "Галъп", Цветозар Томов от агенция "Скала" и Боряна Димитрова от "Алфа рисърч" повече никога няма да участват в разговор в студио с Радева. Омръзна ни да легитимираме нейните глупости с нашето присъствие и да носим негативите от нейните безобразия, категоричен бе Колев. Четирите агенции създават своеобразен борд срещу Радева. Инициативата е в отговор на призива на социоложката да се създаде професионална комисия под формата на борд върху предизборните проучвания.
"Кой ви поръча изследването, кой ви го плати. Вие говорите глупости, пласирате слухове, заставате зад някакво тайно изследване. Вярно ли е, че американското посолство ви е поръчало изследването? Нечистоплътно е разпространяването на слухове, без да стоиш зад тях", възмути се социологът. Според Колев изследването, предвещаващо огромната преднина за ГЕРБ, е слух и инсинуация. Всеки нормален човек от бранша ще каже, че това е пълна порнография, коментира той.
Радева заяви, че допитването е част от голям международен проект, който обхваща всички страни от ЕС. Според нея изследването е поръчано от френската фирма "Ефишънс". "За 22 г., през които аз съм на терена на този тип електорална социология, сме направили десетки проучвания. За тези години нашите прогнози са били класирани на първо или второ място, не съм видяла нито една прогноза на г-н Колев на тези челни места", похвали се сама Радева, което предизвика смеха на Кольо Колев. Скандалната социоложка нападна Колев и му заяви, че няма право да сяда на една маса с нея, защото не са равни, щом той не е член на Асоциацията на маркетинговите изследователи.
В друго телевизионно студио Андрей Райчев взе страната на Колев и заяви, че проучването на Радева е огромен удар по реномето на социологическата общност. "Такава драстична разлика може само да разклати авторитета на всички в бранша пред хората. Мира Радева е направила няколко груби нарушения с това проучване - накърни реномето на клиента и нападна открито колега - Кольо Колев", обобщи Райчев.
ЦИК поиска Радева да посочи поръчителя
Всички социологически изследвания, публикувани след 13 март, трябва да посочват кой ги е поръчал, кой е платил за тях и кой ги е изготвил. Това заяви вчера зам.-председателят на ЦИК Румяна Сидерова. Тя бе категорична, че ако тези данни не са публикувани, има нарушение на Изборния кодекс. Според ЦИК това е задължение не само на социолога, но и на медията, публикувала изследването. Тази информация, ако е публикувана в печата, трябва да е 5% от нея, категорична бе Сидерова. "Някой трябва да даде сигнал, да напише жалба, за да се разгледа от комисиите. Този някой може да бъде всеки български гражданин, избирател, политическа партия, сдружение, НПО, друга медия, дори СЕМ". Засега в ЦИК няма постъпил сигнал за социологическото разследване, което породи скандалите около Мира Радева и проучването й.