3 млрд. лева загубили общините за 3 години
Кризата е причина за 70% от спада на общинските бюджети, твърдят икономисти
/ брой: 126
За последните три години (2009-2012) общините са загубили близо 3 млрд. лв. заради намаление на собствените им приходи, намалените държавни трансфери, увеличени социални разходи и неправилно преразпределение. Това заяви вчера проф. д-р Стефан Иванов от Института за икономически изследвания при БАН, който участва в представянето на годишния доклад на института, подготвен от 9 учени.
Правителството събира повече пари, отколкото харчи, а традиционно негативни салда реализират общините и сектора на социалното осигуряване, е мнението на икономистите. Данните за разходите за 2012 г. показват, че 43% отиват за социално осигуряване, което е 8 пункта над 2007 г. През 2012 г. тези разходи са повече от 2 пъти по-високи от разходите за заплати в държавата. Към общите приходи правителството допринася с 65%, общините - само с 6%, осигуряването с по-малко от 21%, а ЕС - с по-малко от 9%.
Общините са най-ощетената публична институция за периода 2009-2012 г. и причина за това не е само кризата, посочва проф Иванов. По думите му кризата е формирала 70% от спада на общинските бюджети. Останалите 30% са резултат на провежданата държавна политика към общините в периода 2009-2012 г. През 2008 г. общините имаха приходи почти 5,5. млрд. лв., а през 2012 г. те са паднали с около 1 млрд. лв. при същия обхват на услуги, които са задължени да представят, посочва икономистът. Недоброто разпределение на средствата между отделните общини са основни причини за това намаление, смята експертът и уточнява, че по този начин държавният бюджет лишава общините от над 900 млн. лв.
Tова е довело до съкращаване на средства за предоставяне на местни услуги и поддържане на общинските пътища, както е увеличило и просрочените задължения на общините. Препоръките в доклада на БАН, свързани с местното самоуправление, са да не се допуска повече балансиране на държавния бюджет за сметка на общинските бюджети, както и държавата да започне да изпълнява програмата за финансова децентрализация на общините.
Основата препопръка обаче е да се предоставят нови източници на собствени приходи, които да намалят зависимостта на общините от държавата. Искането на общините е да получават част от приходите от данъка върху доходите на физическите лица, който сега е централизиран в държавната хазна, посочи Иванов. Той съобщи, че България се нарежда на последно място в ЕС по размера на данъчни приходи за общините - у нас той е от порядъка на 2-3%, а всички останали приходи са централизирани в държавния бюджет. Трябва да се подобри и системата на местните финанси - например изравнителната субсидия да ползват само най-бедните общини, а не както в момента - всички общини, смятат икономистите от БАН.
При нас за администрация се плаща по-висок процент от БВП, отколкото в други държави, а услугата остава некачествена. Същевременно остават нефинансирани основни сектори като образование, здравеопазване, общини, посочи директорът на института проф. Митко Димитров.
Фискалният резерв е спаднал от рекодните 12 млрд., през 2008 г. до санитарния минимум от 4,5 млрд. лв. С 4 млрд. лв. е нараснал държавният дълг за периода 2009-2012 г., отчете д-р Емил Калчев. По думите му политиката на фискална стабилност трябва да остане и реформите в социално осигурителния сектор да продължат.