15-годишните българчета продължават да не разбират какво четат
Резултатите на родните ученици в тестовете на PISA отново са под средното ниво
Българските деветокласници продължават да са функционално неграмотни, показват резултатите от Програмата за международно оценяване на учениците PISA. Голяма част от 15-годишните българчета са с много незадоволителни резултати по четене на текст с разбиране, падаме в класацията и при природните науки, леко са се повишили резултатите по математика.
Обобщението на данните от тестовете на PISA бяха представени от МОН днес. България участва в изследването, което обхваща 15-годишни ученици, от 2005 г. Самото проучване се прави през три години, а последните тестове са правени през 2018 година.
Изследването е в три компонента - четене, математика и природни науки. Резултатите са българските ученици са под средното ниво за страните, участвали в изследването. Най-добре и в трите направления са деветокласниците в Китай и Сангапур. Канада, Финландия, Естония и Ирландия също дават много добри резултати. България се нарежда между 50-о и 60-о място от общо 79 страни.
Както и при предишното изследване, и от това става ясно, че българчетата имат сериозен проблем с четенето и разбирането на дълги текстове, трудно правят разлика между твърдение факт.
Изследването на PISA е проведено между 10 април и 17 май в 197 училища. Обхваща 6900 ученици от 7 и 9 клас.
Според образователния министър Красимир Вълчев резултатите не са изненадващи, но са разочароващи. Сред основните причини за стабилно лошото представяне на българските деветокласници е това, че системата на образованието у нас все още е в ХХ век - насочена е към предаване на знания, а не към формиране на умения.
Другата причина, според министъра, е способността на преподавателите да поднасят материала атрактивно, а не със зубрене и да изискват същото от учениците. В тази връзка повече ще се изисква от регионалните образователни инспекторати, които ще следят как се преподава, а не само дали учителят спазва точното разпределение на учебното съдържание за съответния ден и час.
Влияние върху резултатите на учениците имат социално-икономическите фактори, типът на училището, в което учат (непрофилирано, професионално или профилирано), това дали българският е майчиният им език, какво е образованието на родителите им, колко книги има в дома им.