128 селища останаха без транспорт
Пускат фирми и в пътническия жп транспорт
/ брой: 27
128 селски линии в страната не функционират и хората нямат достъп до града. В Северозападна България населените местата без превоз са 48, а в тях живеят 8500 души. На още толкова места в региона има транспорт по-малко от 2 пъти седмично, съобщи председателят на УС на Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта Магдалена Милтенова. Тя обяви още, че превозвачи подготвят протест на 18 февруари, защото държавата покрива само 50% от загубите им. Протестните действия ще бъдат под формата на преустановяване на превозите.
Междувременно премиерът Бойко Борисов разпореди на транспортното министерство да провери кои села остават без транспорт и изразходването на целевата субсидия за автобусен превоз по нерентабилни автобусни линии в слабо населените планински и гранични райони.
Все повече села са заплашени да останат без транспорт и връзка с по-големите градове заради закриването на нерентабилни линии. Както ДУМА вече писа, десетки села в Странджа страдат от проблема, а вчера за казуса алармира и кметът на Ковачевци Васил Станимиров от БСП. Той обясни, че общината е осигурила бусче, но гражданите не могат да се разберат кога да минава. Работещите искат бусът да тръгва сутрин и да се връща вечер, а пенсионерите - на обяд, за да не чакат по 10-12 часа в Перник, ако отиват там за лекарства, уточни кметът. Жителите на Ковачевци вече са оставали без обществен транспорт до Перник от 1 до 10 януари тази година. Общината се принудила да направи фирма и да купи бус за 25 000 лв. За 20 дни обаче приходите от билети били 1400 лв., а разходите 2800 лв. Разликата ще се поеме от общинския бюджет с решение на Общинския съвет, посочи Станимиров.
Пернишкото село Черна гора остана без автобус през деня, защото никой не желае да обслужва линията, съобщи кметът на селото Диана Атанасова. Хората се притесняват, че ще останат без работа, защото няма как да стигнат до града. 9 деца от селото пък учат в Перник и родителите трябва да ги прибират.
От 1 февруари цените на билетите за селата от община Тунджа са увеличени със 70%. Превозвачите са изпратили уведомление до местните власти за намеренията си, но оттам няма съгласие. Мотивите им за увеличението са по-високите цени на горивата, застраховките, техническите прегледи, резервните части за автобусите и инфлацията. Цените не са променяни 13 години, обосновават се превозвачите.
Драстичният скок на билетите за населените места в област Ямбол предизвика бурни реакции сред местните хора и институциите. След проведена спешна среща между областния управител, кмета на община Тунджа и превозвачите се търсят варианти за решаване на казуса. В много села започнаха събирането на подписи срещу промяната в цените и лошото качество на транспортните услуги.