МТИТС изчисли:
1200 души излишен персонал в железниците
Оптимизацията щяла да стане чрез пенсиониране на служители и чрез естествено текучество до 2020 г.
/ брой: 79
Общо 1200 души бил излишният персонал в БДЖ. 600 служители в повече работят в поделение "Товарни превози". Толкова е и излишният персонал на поделение "Пътнически превози". Това обяви вчера екипът на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) на брифинг, на който министър Ивайло Московски представи План за оптимизация на железниците до 2022 г., предаде БГНЕС.
Московски обясни, че предвидената мярка за оптимизация на дейностите не означава започване на масови съкращения. Намаляването на числеността на персонала щяла да се осъществи чрез пенсиониране на служителите, както и чрез естественото текучество. Решения за съкращения не могат да се вземат без съгласието на синдикатите. Ако пък се стигне до приватизация на "Товарни превози", оптимизацията на персонала няма да бъде задължение на държавата.
Планът за оптимизация на железниците включва 5 мерки. Освен оптимизирането на процесите и дейностите, през следващите години транспортното министерство е предвидило минимални инвестиции от 210 млн. лв. За сметка на това държавата ще похарчи 430 млн. лв. за обновяване на парка. С тези пари се очаква да бъдат закупени 15 нови електровлака.
Един от основните проблеми на железницата са и натрупаните задължения през годините. При добро изпълнение на подготвения план държавата ще трябва да я субсидира с близо 134 млн. лв., а при песимистичен вариант - с двойно повече, или близо 300 млн. лв. Предвижда се и изчистване на задълженията между БДЖ и НК "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), които към момента възлизат на 75 млн. лв. За оптимизиране на структурата ще бъде използван капацитетът от ненужни сгради, вагони и локомотиви. Стойността на активите се изчислява на 69 млн. лв.
Що се отнася до инфраструктурата, с европейски пари ще бъде ремонтирана отсечката Елин Пелин - Септември, част от линията Бургас - София. Ако държавата намери необходимия ресурс от 1,4 млрд. лв., ще се пристъпи и към възстановяване на параметрите на отсечката София - Варна. Предстои да бъде завършен и жп коридорът, свързващ Сърбия, България, Турция и Гърция. От НКЖИ са си поставили и задачата да свържат индустриалните зони с жп линии.
Компанията обмисля и да потърси концесионери на жп линиите. Водят се преговори с общините, обмислят се и варианти за закриване на жп линии, които не са на печалба.
Предстои Планът за оптимизация на железниците 2015-2022 г. да бъде одобрен от транспортната комисия в Народното събрание днес. След това той ще бъде внесен за гласуване в пленарна зала.
Московски коментира, че идеята е Народното събрание да гарантира, че стратегията ще се изпълнява през следващите 7 години, без значение от правителствата.