19 Май 2024неделя11:34 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Колела

10 грешни мита за коланите

/ брой: 281

автор:Дума

visibility 836

Технологиите за автомобилна безопасност се развиват взривообразно по брой и сложност напоследък, но и сега най-действеното предпазно средство в колата е обикновеният автомобилен колан. Благодарение на него са живи още над 70% от пострадалите при тежки ПТП. Коланът намалява риска за смърт на водача при челен удар цели 2,3 пъти, при страничен 1,8 пъти, а при преобръщане на автомобила над пет пъти! Коланът в транспортните средства се използва вече от век при самолетите и 50 години при автомобилите. Първоначално само поясен, след това триточков, последван от инерционния, с регулиране по височина, с пиропреднатягане, с ограничител на опъването и накрая, но не като финал – с вградена въздушна възглавница. За съжаление все още се намират шофьори и пътници, които го пренебрегват и робуват на едни десет грешни мита за използването на автомобилните колани. Кои са те?
Мит №1. Коланът при катастрофа пречи да се избяга бързо от колата навън, например при горящ или потъващ във вода автомобил. Коментар – последните два случая са сред най-рядко срещащите се ПТП-та. При по-старите колани наистина можеше човек да се заплете, но съвременните инерционни се освобождават само с едно щракване.
Мит №2. При бавно каране може и да не се закопчаваме. Коментар – наистина при удар с  30 км/ч едва ли ще загинете, но няма да се отървете от сериозни наранявания. Дори и насрещният автомобил да се е влачил като вашия, при челния удар 50-килограмов човек тежи вече два и кусур тона. А такива са 80% от всички аварии. Това е същото, ако се метнете от 6-ия етаж на асфалта, където ще се срещнете с твърдото със същата скорост. Дали ще са ви високи шансовете да останете живи? Водачът без колан при всички случаи ще счупи предното стъкло с главата си и в девет от десет случая е пътник за онова, по-доброто място. 80-те километра са равни на падане от 9-ия етаж, 90 км/ч са 12-ият етаж.
Мит №3. Привързаният с колан възрастен може да държи на ръце дете. Коментар – при скорост 30 км/ч малкото телце, тежко 7 кила, няма начин да бъде удържано с ръце, защото теглото му нараства на 135 килограма при удара!
Мит №4. При каране на къси разстояния коланът е излишен. Коментар – не ние, а статистиката сочи, че в 75% от случаите смъртта настига водача в рамките на 40 километра от дома му, а има случаи, при които нещастието идва след само някакви си десетина метра от тръгването.
Мит №5. Пътниците отзад няма нужда да се закопчават. Коментар – това е опасно не само за пътниците отзад – дори закопчан шофьор може да бъде убит от излетяло от задната седалка детенце, да не говорим за преобръщането на колата – тук просто няма алтернатива.
Мит №6. Най-безопасното място в колата е зад шофьора и на него може без колан. Коментар – всъщност е второто по безопасност след средното отзад, но и в двата случая с поставен колан.
Мит №7. При авария е най-добре, ако излетите от колата. Коментар - наистина и за водача, и за пътника излетели от колата при катастрофа, има шанс да останат живи. Но едва един на сто, ако сте готови да рискувате. Най-голямата опасност в такава ситуация идва от удари в елементи на купето, когато има огромен риск от загуба на съзнание или получаване на травма, несъвместима с живота. А тогава няма значение дали след катастрофата сте вътре или навън от колата.
Мит №8. Ако колата е с въздушни възглавници, няма нужда да се закопчаваме. Коментар – не е все едно да добавиш към 300 км/ч скорост на надуване на възглавницата насреща още стотина километра от непривързаното си тяло. Освен това възглавницата е разчетена така, че да поеме тялото на човека, когато е напълно разгъната, а не когато идва насреща ни като юмрук на боксьор тежка категория. И още една малка, но важна подробност – не пушете лула или цигаре зад волана – при разтваряне на възглавницата изходът от това може да е фатален.
Мит №9. Коланът при катастрофа травмира човека. Коментар – това наистина може да се случи, но само в един случай – в зоната на врата, защото при рязкото спиране при удара тялото по инерция продължава напред, а главата не е привързана. Това при автомобилните състезатели се предотвратява със специално устройство, наречено “ханс”, което ограничава движението на главата напред. Но в сравнение с травмите, от които ни предпазва коланът, тази опасност е направо нищожна.
Мит №10. Предпазните колани са неудобство. Коментар – и да се яде с ръце е по-удобно, защото не трябва да мием приборите и чиниите. Навикът да се ползват коланите трябва да се възпитава още от детски години, което в един момент води до възникване на чувство за психологичен дискомфорт, ако коланът не е поставен.

 

"Булгаргаз" съди "Газпром" за 400 млн. евро

автор:Дума

visibility 1133

/ брой: 91

КЕВР: Евтиното парно ще доведе до по-скъп ток

автор:Дума

visibility 1079

/ брой: 91

Изпитът за ловци поскъпва

автор:Дума

visibility 1108

/ брой: 91

Състоянието на Фицо остава "много тежко"

автор:Дума

visibility 1215

/ брой: 91

Нидерландия ще има дясно правителство

автор:Дума

visibility 1134

/ брой: 91

Скъсаха Преспанския договор в Атина

автор:Дума

visibility 1249

/ брой: 91

Извънредно положение в Нова Каледония

автор:Дума

visibility 1082

/ брой: 91

5 куршума

автор:Таня Глухчева

visibility 1299

/ брой: 91

Стъкмистика

автор:Мая Йовановска

visibility 1243

/ брой: 91

За достойна България в мирна Европа!

автор:Дума

visibility 1187

/ брой: 91

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ