01 Септември 2024неделя01:54 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Акцент

Жълтите павета - емблема за центъра на София

Нужна е инвестиция на Столичната община в ново производство, което да гарантира достатъчно качество и количество от тях

/ брой: 163

автор:Борис Цветков

visibility 2259

Борис ЦВЕТКОВ



Емблематични за София са жълтите павета в центъра на столицата! Те са етикет и нарицателно име през годините за центъра на София и дори на държавата. Закупени са от Австро-Унгария преди 115 години за милиони златни левове. Тогава с тях са покрити 59 000 кв. м или 2-3 пъти по-големи площи от улиците в столичния център. Производствената гаранция за издръжливостта им е 20 години, при това вероятно тя е отчитала тогавашната слаба интензивност на автомобилното движение.

За наше щастие са издържали многократно повече от предвиденото, чак до днешно време. През годините улиците, застлани с жълти павета, по различни причини са се свили до минимум. Това дава възможност в Столичната община да има запас от резерв за подмяна на повредени павета. Разбира се, известно е, че голяма част от тях са "изтекли", законно и незаконно, по вилите на видни софиянци, което е намалило наличния резерв.
Преди години общината прие решение жълтите павета да бъдат определени като културна ценност на София.
Отделени бяха около 150 хиляди лева за проучване възможността да произведем подобни жълти павета в България. Изследванията показаха, че подобно производство е възможно, в т.ч. дори при по-добра износоустойчивост от наличните такива. Намери се и евентуален производител в Русе, който може да организира подобно производство. Оценката е, че то ще излезе "скъпо". Колко точно скъпо, не е правена оценка!?!
Друг проблем е, че като цяло ремонтите при управлението на ГЕРБ са под всякаква критика относно качеството и сроковете за изпълнение. Още по-лошо е положението, когато говорим за ремонт и подмяна на компрометиран паваж, който изисква определени специализирани умения. При очевидно ниското заплащане на преките изпълнители на ремонт на паваж, те отдавна са се преориентирали към други дейности. На разположение, доколкото въобще ги има, са изпълнители, които не могат да гарантират и една година гаранционен срок. Това е причината рядко да се ремонтират улици, застлани с паваж, който по принцип е по-екологичен от асфалтовото покритие.
През последните години жълтите павета в центъра масово са дефектирали, напукани, начупени и разместени. Този факт дава негативен отенък на иначе великолепния вид на това покритие. Дълго време общината не направи нищо за позитивна промяна. Дори когато за дълго бе затворен бул. "Дондуков", беше пропусната възможността да се подмени настилката от паваж пред Министерския съвет.
Можем да сме доволни, че най-сетне започна постепенен ремонт на улиците, покрити с паваж от жълти павета. Остава да видим дали резултатът ще бъде същият като при много предишни ремонти в София. Обичайно ремонтите вървят бавно и предизвикват затруднение при движение в центъра, но остава да се надяваме на по-високо качество.
Във всички случаи трябва да се помисли за инвестиция на Столичната община в ново производство на емблематичните жълти павета, което да гарантира достатъчно качество и количество от тях. Може да се приеме, че дори и строителите да извършат качествено настоящия ремонт, то той ще е с павета, чийто гаранционен срок е изтекъл преди почти един век.
Ако искаме да запазим от унищожение поредната забележителност на нашата столица, мерките за ново производство трябва да бъдат приети днес, защото утре ще е късно. А оценката дали това е твърде "скъпо" трябва да се даде при отчитане значимостта на тази културна ценност, особено в сравнение с прозаичния скучен асфалт.

 


Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК   --> ТУК <--

Споделяйте нашите публикации.

 

 

 

 

Еврото идва у нас най-рано през 2026 г.

автор:Дума

visibility 1284

/ брой: 166

Данъчни проверяват българи със скъпи имоти

автор:Дума

visibility 1205

/ брой: 166

Павел Дуров пуснат под гаранция

автор:Дума

visibility 1473

/ брой: 166

Мицкоски разчита на диалог със София

автор:Дума

visibility 1360

/ брой: 166

„Татнефт“ дава петрол на Унгария и Словакия

автор:Дума

visibility 1131

/ брой: 166

Накратко

автор:Дума

visibility 4374

/ брой: 166

Да спасим БСП от хаоса

visibility 2031

/ брой: 166

Българският Сорос

автор:Иван Генов

visibility 2537

/ брой: 166

Престъпно

visibility 4263

/ брой: 166

Фейсбук е налагал цензура по време на пандемията

автор:Дума

visibility 1186

/ брой: 166

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ