29 Март 2024петък06:50 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

На фокус

Завръщане на държавата в управлението на икономиката

Необходимо е взаимно допълване, а не тотална доминация на пазара

/ брой: 16

автор:Дума

visibility 890

Проф. Иван Ангелов,
член-кор. на БАН

От близо 30 години нашата икономика функционира по правилата на "Вашингтонския консенсус". Прилага се догмата за "по-малко държава в икономиката". Използват се препоръките на ултраконсервативни икономисти като Хайек, Мизес, Фридман и други. Преди години президентът Рейгън дори беше изрекъл недомислието, че "държавата не може да решава проблеми, защото тя самата е проблем". Тази догма се провали тотално в България и в другите източноевропейски страни през последните 30 години. У нас все още има хора, които не са разбрали, че тя е безнадеждно провалена. Все повече хора обаче разбират, че трябва да възприемем концепцията за "регулирана пазарна икономика", която, наред с всичко друго, предвижда и активно участие на държавата, съвместно с пазара, в управлението на стопанската дейност. 

Държавата трябва да се завърне в управлението на икономиката и във всяка друга дейност не само като активен регулатор, но и като собственик и оператор на стопанска и друга дейност. Това означава да се създават държавни производствени предприятия с предимство в най-важните структуроопределящи отрасли и сфери на дейност. Във високотехнологични индустриални, транспортни, земеделски и други производствени, изкупвателни и търговски дейности. В научноизследователски, иновационни, внедрителски и културни области. В силно социално ориентирани дейности. В дейности, упражнявани в условията на естествен монопол. Да не говорим за правораздавателната система, за сигурността и отбраната, които са необходимо присъщи на държавата. 

Държавата и пазарът имат свои силни и слаби страни в управлението на стопанската дейност. Освен това, има кризисни периоди, през които държавата е повече необходима за нормалното развитие на икономиката, а в други - пазарът. Затова е желателно те 

да се допълват взаимно 

и да си помагат. То може да се постига чрез формулата за съвместна държавно-частна стопанска дейност.

Как обаче да се постигне това? Трябва да се наложи принципът: предимствата на държавата и на пазара да се доказват във фабриките и в реалната стопанска дейност, а не в кабинетите на политиците и на учените - либерални схоластици. Трябва да се прилага тази форма на стопанско управление, която обслужва най-добре интересите на хората и е икономически рационална. Това е критерият.

Известно е обаче, че няма идеално функциониращ пазар. Няма и напълно лоялна конкуренция по много причини. Поради това не може да се разчита сляпо само на конкуренцията, която да определя цените и качеството на продукцията. В такива случаи първата коригираща реакция трябва да бъде регулативната намеса на държавата в защита на националните интереси и за предотвратяване на тежки социални последствия за най-уязвимите слоеве на обществото. На това основание може да се разчита на добре известните инструменти на регулираната пазарна икономика.

Време е да се прекрати системната поголовна приватизация и концесиониране. Не трябва да се приватизират или дават на концесия нормално работещи предприятия, силно социално ориентирани дейности и естествени монополисти. Защото всеки монопол е опасен, но най-лош е частният монопол, понеже най-трудно се поддава на обществен контрол. 

Ако едно държавно предприятие работи добре, конкурира се успешно на пазара и обслужва нормално своите клиенти, какъв е смисълът да бъде приватизирано! Освен ако някой високопоставен държавен чиновник цели да го подари на безценица на роднини или на политически приятели. Както беше направено със стотици, а може би и с хиляди нормално работещи малки и големи български предприятия през последните 25-30 години.

Да се допуска приватизация предимно на губещи държавни обекти, за да бъдат оздравени. Нали в някои среди смятат, че частният предприемач винаги е по-ефикасен собственик и стопанин от държавата. Така му се дава възможност да прояви предприемчивостта си.

Още при изработването на известния Указ 56 през 1987-1988 г. заложихме принципа: всеки български гражданин може да създава собствено предприятие с желан от него предмет на дейност. За целта не му беше нужно разрешение от властите, а само регистрация. Това даваше големи възможности на предприемчивите българи. 

Вместо този икономически здравословен подход МВФ, Световната банка и другите западни съветници ни наложиха принципа на бързата приватизация на всички държавни имоти. Така най-добре работещите държавни предприятия 

бяха продадени на безценица

Държавата трябва да може да притежава и изцяло свои големи високотехнологични и експортно ориентирани предприятия, работещи в конкурентна среда, осигуряващи рационална заетост и равнопоставени пред закона, като всички останали. По този начин държавните компании ще влияят с конструктивното си стопанско поведение за спазване правилата на лоялната конкуренция. 

Частният сектор може и трябва да се развива. Но не като изкупува при съмнителни обстоятелства, нормално функциониращи държавни или общински предприятия с разработен от години пазар и известна фабрична марка, а като създава сам нови производствени предприятия и с добрата си работа разширява пазара им и поема произтичащия от това риск. 

Желателно е да се създаде държавен или държавно-частен Инвестиционен фонд с първоначален капитал от 2,0 млрд. лева, който впоследствие да се разширява. Този фонд да предоставя целеви кредити при изгодни условия чрез Българската банка за развитие. До края на 2019 г. да се внесе в Народното събрание проектозакон за статута и функционирането на фонда. 

Трябва да се създаде и силна държавна търговска банка, с разгърната клонова мрежа из страната, способна да провежда активна кредитна дейност, включително и целево облекчено кредитиране на приоритетни високотехнологични национални проекти, а също и за кредитиране на малкия и средния бизнес при подходящи условия. Все в тази връзка да се създаде и държавна или държавно-частна Експортна банка.

Трябва да се реабилитира и кооперативната собственост във всичките й форми и да се подпомага с инструментите на икономическата политика на държавата. Кооперативното движение има 130-годишна история и богати традиции в България. Земеделски, потребителски и други кооперации съществуваха у нас и до Втората световна война. Пазарните фундаменталисти смачкаха и това оригинално българско творение след 1990 г. Време е то да се възроди. До средата на 2020 г. да се приеме Закон за земеделските производителни кооперации, а също и на отделен закон за другите видове кооперации, който да урежда функционирането на различните производствени, потребителски и други кооперации. 

Сега у нас има около 

900 земеделски кооперации 

Само 1,5% от собствениците притежават над 85% от земята. В ЕС няма друга страна с такава свръхконцентрация на собствеността върху земята. Останалите 15% от земята принадлежат на десетки хиляди дребни собственици. Само чрез сдружаване в земеделски кооперации те могат да защитават интересите си в конкуренция с крупните собственици. Необходимо е също приемането на закон за максималния размер на земята, която може да притежава един човек или едно домакинство.

Да се прекрати приватизацията на общински дейности и да се насърчава общинската собственост. Да се преразгледат договорите за приватизация и концесия на най-важните общински обекти през последните 29 години и при установени груби нарушения в договорите и/или в тяхното изпълнение, те да се развалят, а дейностите да се върнат на общините.

Трябва също да се възстанови персонификацията на собствеността. Във всяка акционерна или друга частна фирма трябва да се знаят реалните й собственици, с които, при нужда, да се водят преговори и/или да се търси отговорност. Хаосът с анонимната собственост на важни фирми у нас, трябва да бъде прекратен.

В държавните, общинските и частните фирми да се въведе доброволно акционерно участие на техния персонал и съответно участие в управлението на фирмите.. Подробностите да се уредят със закон.

Ако трябва да обобщя: Българската икономика следва да функционира като "регулирана пазарна икономика". Това означава съчетаване на ролята на държавата и на пазара, които ще се допълват и подпомагат взаимно. В сравнение с настоящото положение, ролята на държавата ще нарасне значително - и като регулатор, и като непосредствен стопански оператор. Държавата ще формулира стратегическите цели на развитието на икономиката и на обществото и тяхната конкретизация в няколко най-важни национални цели. Държавата ще разработва национални и секторни стратегии, програми и политики за постигане на целите. Тези цели ще се постигат чрез създаване на подходяща икономическа и социална среда, а не чрез административни команди на правителството.

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ