14 Април 2024неделя13:53 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

На фокус

Защо опасни вносни коли заливат пазара ни

Зачестяват измамите и при скъпите автомобили "втора ръка"

/ брой: 178

автор:Ася Гардели

visibility 4767

Употребяваните автомобили, внасяни от Западна Европа, продължават да заливат пазара у нас, а броят на фирмите-вносителки все повече се увеличава. Колите пристигат от Италия, Германия, Австрия, Франция, но тъй като цената е определяща за пазара, най-голям дял при вноса държат италианските стари автомобили. Българинът предпочита немски, японски и по-рядко френски марки, затова и пазарът у нас е препълнен с такива. В столичните квартали "Горубляне" и "Люлин"

никнат все повече автокъщи

които предлагат вносните возила. Обикновено собствениците им работят с българи, живеещи в съответната страна. Работата на нашенците е да обикалят по цял ден местните автокъщи и да следят сайтовете за продажби. С няколко снимки и описание на техническите данни на колата собствениците на автокъщите у нас решават дали да я закупят. В Италия прекупвачите на коли са много - българи, албанци, сърби, румънци и северноафриканци. Затова и конкуренцията е голяма, а предлагането постепенно се свива. Допреди седем-осем години цените на продаваните автомобили в Италия бяха доста ниски, а колите в много добро състояние, но в последните години е обратното. Промените настъпиха с тежката финансова криза, която удари страната. Преди това хората

сменяха возилата си средно на всеки пет-шест години

като целта им беше не да реализират печалба, а само да се отърват от стария си автомобил, за да си закупят нов. Това се налагаше, тъй като на Ботуша данъците и таксите са едни от най-високите в Европа и не е рентабилно да се поддържа повече от една кола. Годишният пътен данък е около 200 евро, като варира в зависимост от мощността и може да достигне 500 евро. И ако преди години по улиците на Италия хвърчаха големи и мощни джипове, сега средният италианец се задоволява с малки автомобили от среден клас. Застраховката е другото перо, което бърка дълбоко в джобовете на италианците, като при младите шофьори може и да надхвърли 1500 евро и намалява пропорционално с течение на годините и трупания опит зад волана. Годишният преглед на автомобилите струва около 200 евро и се извършва на всеки две години. Поради тези причини често италианците гледаха да продадат бързо старите си коли, за да не се трупат плащания и за стар, и за нов автомобил. Когато страната бе връхлетяна от икономическата криза, хората започнаха да удължават живота на старата си кола, поради невъзможност да си закупят нова. Така с течение на годините по италианските пътища се виждат все повече остарели возила на обеднелите вече италианци. Така в България

започнаха да внасят все по-стари автомобили на доста високи цени

Ако преди години италианците разпродаваха на безценица и дори подаряваха вехтите си коли, то сега целта им е да реализират по-голяма печалба. Това естествено определя и цените на пазара на коли и у нас, където въпреки голямото предлагане, цените също скочиха. За да бъдат конкурентоспособни, търговците ни намериха алтернативен вариант в купуването на коли от Италия. В резултат масово се вкарват катастрофирали или такива с повредени двигатели, чийто ремонт би бил много скъп в Италия и собствениците им ги продават на безценица. Пристигайки на родна земя, колите се ремонтират, за да се приведат в търговски вид, а щастливият им нов собственик често никога не разбира, че си е дал парите за кола, която най-вероятно е щяла да бъде пратена в сметище за старо желязо. От баналната подмяна на волан, купе или външно изчукване и пребоядисване, до смяна на двигател и горивна система, българските монтьори и тенекеджии са се специализирали в ремонта на счупените западни коли. Разбира си,

често след няколко месеца излизат наяве подводните камъни

които при покупката остават скрити за клиентите. Например подмяната на животоспасяващите Airbag. В повечето случаи при катастрофа устройството се активира, за да омекоти удара за пътниците в колата. Веднъж активиралата се т.нар. въздушна възглавница става негодна за повторно използване и е необходима цялостната й подмяна. Това обаче е едно от най-скъпите съоръжения в автомобила и често изобщо не се подменя. Измамата се замазва, като се напъха обратно в таблото отворилата се въздушна възглавница, сменя се предното табло и се изключва светлинната индикация, която показва проблем с въздушните възглавници. В тези случаи

животът на пътниците е силно застрашен при евентуална катастрофа

Подобна е ситуацията и при подмяната на резервните части. Използват се най-вече китайски или турски, които имат къс живот и почти веднага създават проблеми. Затова нерядка гледка са закъсалите из пътищата на страната ни автомобили. Друг важен проблем при вноса на коли са изминатите километри. Редовно вкараните отвън возила са на повече от 300 хил. км, но при внасянето им в България километражите им се пренастройват. Така обикновено българинът се сдобива привидно с лъскава кола на стотина хиляди километра, а всъщност става собственик на автомобил годен само за автоморга. Често след изминати 20-30 хил. км се налага смяна на двигателя, което излиза доста солено на собственика. Разбира се, няма дори на кого да се оплаче, защото продавачите не предлагат договори, обвързани с гаранция.
При търговията на стари автомобили автокъщите в повечето страни от Евросъюза дават едногодишна гаранция, което застрахова парите на клиентите срещу подобни измами на прекупвачите. В случай на повреда щетите и ремонтът се покриват изцяло от автокъщата-продавач. Тази практика започва да навлиза и у нас, но засега се прилага само при малко употребяваните скъпи коли. При по-новите возила търговците често работят по друга 

 схема, която остава скрита дори и за българските прекупвачи

- закупуването на спрените от движение автомобили заради задължения на собствениците им. Всъщност това е стара и масова практика, но ако преди години се прилагаше за всякакви коли, вече така пристигат у нас само скъпите. Италианците, които не могат да изплатят задълженията си към държавата, биват санкционирани, като най-често се спира временно от движение превозното им средство до погасяване на задължението. Тези коли не могат да бъдат управлявани или продавани в Италия и са вписани в регистрите на съответното ведомство. Недобросъвестните италианци обаче предпочитат да продадат колата в чужбина и да приберат макар и малка сума, вместо да им бъде отнета колата в полза на държавата. Обикновено кола, върху която има финансови тежести, се плаща на собствениците 50 на сто от пазарната цена. Това обаче не означава, че колата има и ниска цена, пристигайки в България. След регистрацията й у нас, тя се продава на реалната цена и така веднъж е измамена италианската администрация и втори път - добросъвестните купувачи у нас. Рискът е, че ако новият собственик реши да отиде в Италия с такъв автомобил и бъде спрян за проверка от полицията, колата задължително ще бъде конфискувана.


Караме боклуците на Европа

Статистиката на КАТ отчита, че през първото полугодие на 2016 година броят на регистрираните леки автомобили в България се е повишил с 200 хиляди спрямо първите шест месеца на 2014 година. Регистрирани са общо 4,13 млн. превозни средства, като 3,2 млн. от тях са автомобили. Запазва се тенденцията за повишаване на средната възраст на автопарка, като 44 на сто от всички МПС, или 1,8 млн., са на възраст над 20 години. До пет години са едва 155 хиляди превозни средства.
Съотношението нови - употребявани новорегистрирани МПС остава едно към десет. От регистрираните за полугодието 150 хил. автомобила, повече от 92 хил. са тези над десетгодишна възраст. Българинът предпочита бензиновите коли, които в страната са 2 млн., а дизеловите 1,65 млн. Около 200 000 хил. от превозните средства са на метан и пропан-бутан.


Автовози, натоварени с бракми за България, пъплят по европейските пътища



Това е участта на старите автомобили, които идват от Запад
Снимки Благовеста Цветкова

Техническият преглед удари 100 лева

автор:Дума

visibility 962

/ брой: 70

Унищожават българските левове след приемане на еврото

автор:Дума

visibility 1050

/ брой: 70

Птичи грип във ферма с кокошки-носачки в Хасково

автор:Дума

visibility 960

/ брой: 70

България втора в ЕС по поскъпване на жилищата

автор:Дума

visibility 895

/ брой: 70

Свалят обвиненията срещу Джулиан Асанж?

автор:Дума

visibility 1100

/ брой: 70

В Германия правописът вече не е важен

автор:Дума

visibility 1107

/ брой: 70

Левицата в Скопие с антибългарска кампания

автор:Дума

visibility 997

/ брой: 70

Накратко

автор:Дума

visibility 823

/ брой: 70

Някога и сега

автор:Валентин Георгиев

visibility 1182

/ брой: 70

Страната на евро пуделите

visibility 964

/ брой: 70

ВъзмОтително

автор:Таня Глухчева

visibility 904

/ брой: 70

Аферата "Боташ"

автор:Дума

visibility 821

/ брой: 70

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ