Петър Мутафчиев:
Замяна на дълга на железниците е нереална
/ брой: 179
Подобно нещо не може да се случи, тъй като не знаем да има кредитор, който да желае да участва в някаква приватизационна седелка, за да може след това да си прихване някакви разходи, т.е. задължения на съответна компания. Подобно предложение не е приемливо за една банка и това се дължи на лошите съвети, които се дават на примиера. Това е нереално да се случи. Така бившият транспортен министър Петър Мутафчиев
коментира предложението на премиера да замени "Товарни превози" за дълга БДЖ.
Ние преудпредихме, че една приватизационна сделка няма да е в интерес на железопътния транспорт. Тази приватизационна сделка, която правителството реализира, нарушава закона за приватизация. Моето мнение е, че капацитетът на железниците трябва да се използва - съответно средствата, които се отпускат, се използват за ремонти, за да могат да се обхаванат всички товари, които железницата в момента не може да превози. Само за 2012 товарите са с 1 млн. по-малко за първото шестмесичие, което значи 15 млн. по-малко приходи за товарни превози, обясни Мутафчиев.
От друга страна да се говори, че ние не можем да изплащаме кредитите си, включително към Свветовната банка, това е един стар кредит от 97- г. който е от порядъка на 5 млн., а същеврменно ръководстовото да говори, че дори и Дянков да спре субсидиите, в момента ние имаме налични 40 млн., и можем да изплатим заплатите, това са лоши сигнали към кредиторите. И говори за особен вид управление на жп транспорта, подчертава екс транспортният министър. По думите му, когато имаш лошо управление решенето не е да почнеш да продаваш, а трябва да промениш самия начин на управление, по който се управлява компанията.
Спомнете си каква беше целта на приватизацията, която си поставиха управляващите - че трябва да се вземат небоходимите средства, с които да се покрият една част от кредитите и по този начин да се постигне оздравяване на железнците чрез един заем отново от Световната банка. Същата банка, на която не изплащат малкия кредит, който трябва да бъде приключен следващата година. Един такъв подход трудно би могъл да бъде разбран, вкл. от от кредитните институции, които ще трябва да отпуснат този кредит, тъй като ти продаваш печелившата част, а от в железницата остава единствено субсидираната - "Пътнически превози", която дори максималната печалба по договор за обществена услуга за "Пътнически превози" трябва да бъде 3%, не повече.