27 Декември 2024петък04:25 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Анализ

Загубеният чорап

Как текстилният отрасъл през последните 20 г. допринесе за демографската криза в България и превърна едно заспало китайско село в световен промишлен център…

/ брой: 49

автор:Димитър Събев

visibility 1500

Анализ
Упадъкът на текстилната и шивашката промишленост е сред най-характерните, но все още слабо изследвани процеси в новата стопанска история на България. Към 2001 г. в производството на тъкани, дрехи и кожени изделия са заети около 200 хил. души; пикът в индустрията е достигнат през 2006 г. с 234 хил. работници. В края на 2022 г. броят им се сви до 113 хил. души. В рамките на само две десетилетия делът на заетите в отрасъла спрямо общия брой на заетите в българската икономика намаля от 7.6 на 3.7 процента.
Преди да коментираме спада в текстилната и шивашката промишленост, нека първо се опитаме да обясним нейния ръст след 2000 г. Производството на тъкани, кожи, дрехи и обувки – да го наречем събирателно „текстил“ – разчита на два основни фактора: ниска цена на труда и интеграция в международни вериги на доставки, изнасящи продукция на платежоспособни пазари.
След ликвидирането на социалистическата индустрия, съвпадащо по време с масовото изоставяне на отглеждането на тютюн, в периферните, но гъстонаселени райони на България се освободи многобройна работна ръка. Икономическата принуда – средно 30% безработица, ниски пенсии и социални помощи, ниски цени на продукцията от домашното стопанство и т.н. – се съчета с проевропейската ориентация на България след 1997 г. и това подейства благотворно на текстилния отрасъл.
От благоприятните условия, към които трябва да причислим и изградените преди 1990 г.

трудови навици и умения на населението,

се възползваха многобройни малки и големи, чуждестранни и български предприемачи, които бързо се включиха в световните мрежи за доставки на тъкани и облекла. Шивашките и текстилните предприятия в България работеха най-вече на ишлеме и рядко създаваха собствени търговски марки. Те бяха, и са, най-ниската брънка в една дълга верига, която като цяло създава висока добавена стойност, но работниците в цеховете не извличат особени ползи от това.
Лошите условия на труд, мизерното заплащане и изнурителната продължителност на работния ден в шивашките потилни са пословични. Но демографията, която първоначално направи възможен ръста на този отрасъл, с времето задейства спирала, водеща към упадък.
Трайно ниската цена на труда принуди хората в регионите, където текстилът се опита да запълни образувалия се вакуум след дезинтеграцията на плановото стопанство, да мигрират в чужбина или по-голям град. Ниското заплащане на труда евентуално провокира и по-ниска раждаемост, включително защото текстилът е предимно „женска“ промишленост.
Резултатът от десетките хиляди индивидуални стратегии за излизане от плачевното положение на работещи бедни не закъсня. В някои райони, където бяха направени инвестиции в отрасъла, работодателите бяха принудени чувствително да повишат нивото на заплащане, за да се конкурират за работната ръка, която да обслужва производствените им мощности. Заплатите достигнаха до по-рано нечуваните за отрасъла 1500-1800 лв.
На много други места обаче предприемачите

просто си закриха бизнеса,

защото не бяха в състояние да се конкурират с новите текстилни центрове в Югоизточна Азия и Африка – нито с ниска цена на труда, нито с мащаби на производството. Тези бизнесмени не бяха инвестирали в производителност и маркетинг и логично загубиха мястото си на пазара.
Може да се каже, че упадъкът на текстилната промишленост е благоприятно развитие за националната икономика – по същия начин, както на индивидуално ниво намаляването на консумацията на хляб е белег за преминаване към по-здравословно хранене. Разбира се, процесът може да се изтълкува и по друг начин: от строго икономическа гледна точка многобройната евтина работна сила е ценен актив, който не е добре да се губи. Проблемът е, че активът „евтин труд“ не е никак траен, включително защото прекомерната експлоатация на работниците с времето води до обезлюдяване на регионите.
Но историята на текстилната и шивашката промишленост в България би могла да има и съвсем различна развръзка, както показва примерът на Китай. В Датанг в югоизточната китайска провинция Джъдзян се произвеждат над 1/3 от чорапите на света, затова често го наричат Чорапения град. Този бизнес за над 10 млрд. долара се формира от 6 хил. предприятия (10 хил., ако броим и семейните фирми), в които са заети 150 000 души.

Началото на Чорапения град

е повече от скромно – до края на 1970-те Датанг всъщност е село, чиито жители отглеждат ориз, а месечните заплати са под 10 долара. За да припечелят някой допълнителен юан, местните хора плетат в домовете си чорапи и ги продават край пътя. Със старта на пазарните реформи в Китай няколко предприемчиви хора от селото купуват стари фабрични машини за производство на чорапи, опростяват ги, за да могат да се управляват ръчно и постепенно увеличават мащабите на дейността си.
Само след 10 години поминъкът на Датанг изцяло зависи от чорапената индустрия. След четвърт век, през 2004 г., производството достига 9 милиарда чифта и Датанг се превръща в световен първенец, първоначалните надомни предприемачи са вече милионери. Днес в града живеят 77 хил. души, а „внесените“ работници от други градове и провинции са още 111 хиляди. В съседство на Чорапения град се появяват „Градът на вратовръзката“, „Градът на бельото“, „Градът на детските дрехи“ и т.н.
Стремителният възход не е неспирен: към 2014 г. в Датанг се формира свръхкапацитет за производство на нискокачествена продукция, която трудно се пласира на претенциозни международни клиенти. Избухват ценови войни, условията на труд се влошават, в града възникват екологични проблеми.

В този момент се намесва „държавата“:

в рамките на една година са закрити няколко хиляди чорапени фабрики и цехове, които не отговарят на стандартите; останалите се ангажират да усъвършенстват производството и продуктите си. Мащабите се окрупняват и се въвеждат нови технологии, включително във фазата на дизайна. Следва нов ръст на производството до сегашните 27 млрд. чифта.
Да опитаме да извлечем поуки от съпоставката между залеза на шивашкия и текстилния отрасъл в България – и възхода на един град в Китай, благодарение на същия този отрасъл.
Първото нещо, което обяснява китайския успех, е специализацията. Цял град се насочва към сравнително тесен клас продукти, което позволява задълбочаване на производствените и търговските умения. Второ, бизнесът е традиционен – спомнете си, че още докато Датанг е малко аграрно селище, местните допълват доходите си с надомно производство на чорапи.
Трето, предприемачите са много на брой, стотици и хиляди, което от една страна насърчава конкуренцията, а от друга способства появата на обща индустриална инфраструктура. Четвърто, държавата се намесва в решителен момент, когато факторите на първоначалния успех са вече изчерпени и е нужна нова стратегия. „Невидимата ръка на пазара“ може би би довела до същото – но след дълбока криза, която би разстроила социалния живот в града, би довела до монополни структури и т.н.
В българския случай виждаме първоначален ръст, който се дължи на достъп до евтини и умели работни ръце – последван от несанкционирана експлоатация на трудовите ресурси. Липсва технологично и пазарно развитие: навсякъде се работи на ишлеме. Намесата на държавата, доколкото има такава, се свежда до поддържане на ниска цена на труда и ниска данъчна тежест за предприемачите. Средната заплата в Чорапения град днес е около 1500 лв. месечно; на повечето места в България това е недостижимо ниво в сферата на текстила.
В България днес е прието да се говори, че в икономиката, както и навсякъде, „липсва държава“. В същото време има масово неразбиране относно това, което държавата трябва да прави и не трябва да прави в сферата на икономиката. Например, не е работа на държавата да плете чорапи. Чорапеният град се появява и развива благодарение на    

уменията и предприемчивостта

на стотици семейства. Ако вместо тях решаваше държавата, тя по-скоро щеше да накара хората да правят не чорапи, а подводници.
В България често се говори и за това, че „държавата не трябва да се меси в пазара“. Издигнали този лозунг, куп наши министри и други големци на държавна заплата с радост щяха да оставят проблема с чорапения свръх-капацитет на „невидимата ръка“. Резултатът щеше да е дълбока социална криза и загуба на пазарни позиции за сметка на други части на света, където държавните служители мислят по-стратегически.
В опустошената демография на българските региони опитът на Датанг надали е приложим директно. Но вероятно в десетки български селища има „дремещи звезди“ – традиционни знания и умения за създаване на специфични продукти със световно търсене. Пазарната звезда няма да изгрее по поръчение на държавата – но лесно може да залезе, ако държавата я няма. Простете сравнението, но пазарният импулс и държавната стратегия са свързани като чифт чорапи. Страна, където този факт не се осъзнава, обикновено ходи боса.

Икономически живот, със съкращения

Има ли нелегален внос на добитък от съседна страна

автор:Дума

visibility 31415

/ брой: 244

Неизвестна болест покоси 200 овце във ферма в Карнобатско

автор:Дума

visibility 29279

/ брой: 244

65% срив на чуждите инвестиции

автор:Дума

visibility 32709

/ брой: 244

Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити

автор:Дума

visibility 33895

/ брой: 243

Путин готов за диалог с Тръмп и Зеленски

автор:Дума

visibility 31262

/ брой: 244

Русия без условия за преговори с Киев

автор:Дума

visibility 30516

/ брой: 244

Белград минава на безплатен транспорт

автор:Дума

visibility 27344

/ брой: 244

Левите в Румъния се оттеглят от преговорите

автор:Дума

visibility 27251

/ брой: 244

Светът през 2024

автор:Дума

visibility 43346

/ брой: 244

Турбулентната политическа 2024 година

автор:Юлия Кулинска

visibility 37211

/ брой: 244

БСП се нуждае от радикална промяна

автор:Юлия Кулинска

visibility 31293

/ брой: 244

2024 - историческата година за БСП

автор:Александър Симов

visibility 31415

/ брой: 244

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ