Забранете износа
/ брой: 16
Да се въведе наказание от 2 до 8 години затвор за кражба на части от жп инфраструктурата ще предложи министърът на транспорта Данаил Папазов. Прав е министърът, че кражбата, заради която миналата седмица дерайлира влак, може да се смята за терористичен акт. И ако влакът беше пътнически, щеше да има жертви. Въпросът обаче е дали такива, макар и тежки, наказания ще уплашат крадците. И сега в НК има разпоредби, които предвиждат доста големи наказания, включително и лишаване от свобода до 15-20 г. при подобни деяния.
Несъмнено интересът към скрапа е голям, след като посегателствата над жп мрежата продължават да нарастват. А и в този бизнес се въртят много, ама много пари. Общите приходи за 2012 година на фирмите за скрап са 1,969 млрд. лв., което е около 2,5% от БВП. За проблеми и слаб контрол при изкупуването на скрап призна и шефът на безопасността в НКЖИ Неделчо Спасов. Той даже твърди, че изпълнението на законовите разпоредби не е достатъчно.
През годините на прехода милиарди левове се стопиха от износа и претопяването на метали. Твърди се, че 60% от търговията с метални отпадъци е с краден материал. А през 90-те години на миналия век, когато имаше забрана за износ на метални отпадъци, кражбите бяха спаднали няколко пъти. И сега не е ли добре, освен промените в НК, като превантивна мярка поне временно да се забрани износът на скрап?