27 Декември 2024петък01:01 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Сцена

За наградите и наградените - 2

Най-добрата режисура е на Николай Поляков в "Анна Каренина" по Лев Толстой и на Диана Добрева във "Вълци" по "Трънски разкази"

/ брой: 111

автор:Светлана Панчева

visibility 4116

Макар и театралният сезон да не е свършил, сезонът на наградите вече настъпи. В една от най-важните и от творчески, и от чисто професионален характер категории - режисурата, с "Икар 2017" е отличена работата на Николай Поляков в "Анна Каренина" по Лев Н. Толстой в театър "София", а с "Аскеер 2017" - работата на Диана Добрева във "Вълци" по "Трънски разкази" от Петър Делчев в Драматичния театър в Пловдив.
Интересното, а мисля си и достатъчно показателно, е, че и двамата режисьори са потърсили интересуващата ги проблематика, образност и сценично вдъхновение в произведения не на драматургията, а на прозата. И постановката на Николай Поляков "Анна Каренина", и "Вълци" на Диана Добрева извикват за живот на сцената герои и теми, създадени с изразните средства на романа, което ще рече пространно, задълбочено, психологически проникновено и достоверно. Решението и на двамата режисьори да се обърнат към прозата, струва ми се, ги поставя пред поне два сериозни проблема за разрешаване. Първо - проблемът как и какво да се изведе на сцената от многобройните и многопосочни сюжетни линии в романите, и второ - проблемът за "превеждането" на романовия разказ в сценичен разказ. А ето че тук изниква и още един проблем за решаване - какво се случва с героите от романа, когато те трябва да придобият плът и кръв на сцената чрез телата на актьорите и душа чрез душата на актьорите.
Явно е, че в тези постановки и Николай Поляков, и Диана Добрева са избрали най-сложния път в работата си, освен всичко и защото от тематичното и проблемно богатство на прозата е трябвало да изградят стройна и ясна драматургична конструкция, която да "работи" на сцената. И мисля, че именно смисленото, творческо и силно театрално решение на тези проблеми определя значимостта на режисьорската работа и в двете представления. Защото ако в "Анна Каренина" Николай Поляков изследва процеса първо на накърняването на личния свят и чувствата на човека от лицемерно "правилните" правила на обществото, а после и на самия индивид на психологическо и физическо ниво, то във "Вълци" Диана Добрева изследва тъмния криволичещ тунел, по който човекът минава по пътя си към словото, към света на хората и спасението. А това ще рече, че от романовите сюжетни и смислови линии и двамата режисьори извеждат нишката на дългия път и сложното пътуване на човека към себе си. Един вечен сюжет и едно вечно пътуване.
Това, което според мен отличава режисьорската работа в "Анна Каренина" е привидно студеният и рационален анализ на обществените процеси и хората в тях, който обаче се извършва чрез емоционалния и чувствен анализ на отделния човек. Това, което според мен отличава режисьорската работа във "Вълци" е емоционалният анализ на почти безсловесния човек, търсещ себе си и пътя към словото и бога, който се извършва чрез рационалния анализ на обществената група. И двата режисьорски подхода всъщност са доказателство за майсторство в професията.

 
                    Сцени от постановката на Николай Поляков "Анна Каренина"      


Мила Банчева в ролята на Анна Каренина


 
      Сцена от постановката на Диана Добрева "Вълци"                                Симеон Алексиев



Мария Генчева, Анелия Ташева, Русалина Чапликова и Костадинка Аратлъкова в сцена от "Вълци"

 

Има ли нелегален внос на добитък от съседна страна

автор:Дума

visibility 31415

/ брой: 244

Неизвестна болест покоси 200 овце във ферма в Карнобатско

автор:Дума

visibility 29279

/ брой: 244

65% срив на чуждите инвестиции

автор:Дума

visibility 32709

/ брой: 244

Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити

автор:Дума

visibility 33895

/ брой: 243

Путин готов за диалог с Тръмп и Зеленски

автор:Дума

visibility 31262

/ брой: 244

Русия без условия за преговори с Киев

автор:Дума

visibility 30516

/ брой: 244

Белград минава на безплатен транспорт

автор:Дума

visibility 27344

/ брой: 244

Левите в Румъния се оттеглят от преговорите

автор:Дума

visibility 27251

/ брой: 244

Светът през 2024

автор:Дума

visibility 43346

/ брой: 244

Турбулентната политическа 2024 година

автор:Юлия Кулинска

visibility 37211

/ брой: 244

БСП се нуждае от радикална промяна

автор:Юлия Кулинска

visibility 31293

/ брой: 244

2024 - историческата година за БСП

автор:Александър Симов

visibility 31415

/ брой: 244

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ