За година губим по един клас деца по пътищата
Средно по пътищата на страната за една година загиват деца, колкото един училищен клас. Черната статистика цитира пред БНТ експертът от държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" Росен Рапчев. Непълнолетните жертви са както пешеходци, така и велосипедисти и пътници в превозни средства. За година около 190 пешеходци загиват в пътни инциденти, каза още Рапчев. По думите му именно пешеходците са най-уязвимата група участници в движението. В момента по-голямата част от денонощието е тъмно и пешеходците не са видими, когато вали дъжд или сняг, прозорецът на автомобила е зацапан от капките, тези капки и рефлектиращите отблясъци на отсрещното движение, пречат на шофьорите, коментира експертът. Той подчерта, възрастните носят отговорност да научат децата си да бъдат пълноправни участници в движението. Добре е през зимата да се сложат светлоотразителни елементи в облеклото, за да бъдат ясновидими и различими на пътя.
Коментарът на Рапчев бе по повод зачестилите в последните няколко дни тежки инциденти с деца на пътя.
Министърът на транспорта Росен Желязков също говори по темата. Той участва в кръгла маса за пътния травматизъм. Желязков е на мнение, че има нужда от нов Закон за движение по пътищата. В дискусията участват представители на ръководството на МВР и на институции, имащи отговорност къв движението по пътищата.
По думите на Желязков този закон трябва бъде приет в рамките на мандата на този парламент, а изпълнителната властт трябва да го подготви и да набележи целите, сроковете за тях и да поеме ангажимент за тяхното уреждане.
Министърът отбеляза още, че подготовката на водачите и контролът, който се оказва, не е от най-лошите в Европа, за разлика от статистиката за смъртност и ранени при пътни произшествия.
На друго мнение е вътрешният министър Младен Маринов. Според него с прекалените промени в нормативната уредба гражданите се объркват. Правейки ново законодателство трябва да се фокусираме върху гаранциите за неговото изпълнение, допълни той. Трябва да вървим към промяна в поведението на водачите, смята Маринов. Той добави, че българското общество е свикнало някой да го контролира и когато сметне, че е без контрол мотивацията за спазване на закона намалява.