За да няма "Индиго"
/ брой: 215
Кольо Горчев,
дългогодишен директор на МГ "Никола Обрешков" в Казанлък
Световноизвестният български академик Любомир Илиев на една национална конференция на дейците на образованието сподели: "Аз няма да кажа нещо повече от изказалите се преди мен. Ще добавя само това, че реформа в образованието могат да правят хора, които поне двадесет години са влизали в класната стая с дневник в ръка."
Българският народ живее с проблемите на образованието. Ние имахме една от най-добрите образователни системи от познатите на нас страни. Вместо да я усъвършенстваме и развиваме към по-добро, започнахме да я рушим. Кои са доказателствата за това?
В първите години на демокрацията се премахна униформата на учениците. Бързо се осъзна грубата грешка на МОН (Министерството на образованието и науката). Започнаха коментари и опити за приемане на нова униформа. Организираха се дискусии между учители, родители и ученици. Приеха се в някои училища костюми с вид на сервитьорска униформа. Не се утвърдиха масови модели обаче. Така учениците получиха възможност по всяко време на денонощието да ходят в заведенията, в които по принцип е забранено да ходят деца. Известни са на българския народ трагичните резултати от тази наредба - смъртта на седемте деца ученици пред дискотека "Индиго", информации за убийства на деца, ученици, пред различни нощни заведения и дискотеки. Тази година телевизията показа бой между пияни абитуренти от една от най-елитните гимназии в София в елитетн ресторант. Около четирдесет години съм присъствал на абитурентски вечери.
Премахна се срочното и годишното оценяване на поведението на учениците. Така се изравняват криминално проявените и регистрирани в МВР ученици с тези, които печелят златни, сребърни и бронзови медали на международните олимпиади по математика, физика, химия, биология и география.
Стигнахме до такова отношение на учениците към учебните занимания, че в една паралелка сега отсъствията са няколко пъти повече от отсъствията на всички ученици от цялото училище преди годините на демокрацията. Пред всяко училище може да се видят ученици, които напускат училищния двор, спокойно запалват цигара и продължават по своя път. Много са случаите, когато преподавателите пушат заедно с учениците.
Някога се издаде наредба да не се дават домашни работи за след почивни дни и за след празник. Учители са споделяли с мен, че имало и указания да се посочват кои ученици ще изпитват през следващия час, за да не са под напрежение всички. Това е показател за неразбиране на учебния процес в училище. В коментар на специалист от МОН се обсъждаше въпросът за изготвяне на седмичното разписание на учебните часове. Да се мисли за равномерното натоварване на учениците. Този въпрос трябва да се решава от директора на училището и съответно от преподавателя, на когото е възложена тази отговорна задача.
Многогодишният ми опит и доказаните резултати ми дават основание да предложа на МОН три основни въпроса за решаване:
- Директорите да бъдат в училищата и да контролират и ръководят учебно-възпитателния процес;
- Преподавателите, влизайки в час, съзнателно и добросъвестно да изпълняват своите учителски задължения;
- МОН да определи мерки за преодоляване на безпричинните отсъствия от учебни занимания и категорични правила за поведението на учениците.