За 3 г. ремонтът на пътищата е глътнал 1,9 млрд. лв.
Най-скъпа е поддръжката на шосетата в Пазарджик, Пловдив и София
/ брой: 221
Агенция "Пътна инфраструктура" е изплатила близо 2 млрд. лв. през последните 3 години за пътна поддръжка, а само след санкцията на 47-то Народно събрание Агенцията е възложила дейности на стойност над 408 млн. лв. Договорите на фирмите приключиха на 30 септември, но зимното почистване е почти подсигурено, тъй като голяма част от новите контракти са подписани, твърди Economic.bg.
Въпросните договори за текущ ремонт и поддръжка (ТРП) се превърнаха в огромен проблем през последната година. Драмата с пътните фирми се заформи миналата година, когато бившият служебен регионален министър Виолета Комитова разкри, че при прогнозна стойност на сключените контракти около 711 млн. лв. са възлагани дейности за 3,3 млрд. лв. Освен това преобладаваща част от фирмите са извършвали основни ремонти под маската на текущи. Това даде основание договорите да бъдат спрягани като незаконни, защото са надскочили с 50% прогнозната си стойност. Така Комитова поведе битка с фирмите и сключи споразумения с тях, като договорите им трябваше да бъдат прекратени през юни 2022 г., за да може след това да бъдат проведени нови търгове с нови фирми. Комитова остави възможност АПИ да възлага единствено зимното почистване и аварийни ремонти.
Фирмите, с които АПИ сключи договори в периода 2018-2019 г. за текущия ремонт и поддръжка на пътищата и магистралите в страната, са получили над 1,9 млрд. лв. Това е сумата, разплатена за период около 3 години. Това означава, че държавата плаща около 600 млн. лв. всяка година за пътно поддържане. След решението на парламента от април АПИ е възложила дейности на стойност 408,3 млн. лв. с ДДС. Миналата сряда стана ясно, че АПИ е подписала двустранни протоколи, с които удължава работата по недовършени обекти до 20 ноември.
Най-скъпа е поддръжката на пътища в областите Пазарджик, Пловдив и София, става ясно от справката на пътната агенция. Тя е изплатила над 212,6 млн. лв. от ноември 2019 г. досега на фирма "Европейски пътища" АД, която отговаря за област Пазарджик. Фирмата отговаря и за пътищата в област Пловдив. Контрактът е сключен през октомври 2019 г., като оттогава досега изплатените средства са в размер на над 102 млн. лв. Следващият скъп контракт е за поддръжката в област София. Той е сключен през декември 2019 г., като оттогава досега "ЗЗД ДПП София" е получило над 158 млн. лв.
По отношение на магистралите най-скъпо е поддържането на "Тракия" (на територията на ОПУ София, Пазарджик, Пловдив и Стара Загора), както и на "Марица" (на територията на ОПУ Стара Загора). Държавното дружество "Автомагистрали" отговаряше за съоръженията, като договорите за това са подписани съответно през август 2019 г. и септември 2020 г. От тези дати до момента дружеството е получило над 232 млн. лв. по договора за "Тракия", а по този за "Марица"- над 107 млн. лв.
Очаква се обаче тези суми да нараснат, защото фирмите ще работят до 20 ноември, за да завършат ремонтите и предвид това, че според решението на НС регионалната комисия трябва да реши за останалите 550 млн. лв. Веднага след като служебното правителство пое управлението, регионалният министър Иван Шишков заяви, че пътно-поддържащите фирми ще получат 200 млн. лв. за извършени дейности, като се преструктурира бюджетът на АПИ. Фирмите обаче казваха, че държавата им дължи общо 720 млн. лв. за тези дейности.
Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК --> ТУК <--
Споделяйте нашите публикации.