Все повече пациенти се жалват от здравеопазването
Лекари предлагат омбудсманът да изготви искане до ВКС за тълкувателно решение на медицински термини
/ брой: 235
Средно с около 34% всяка година нарастват жалбите от пациенти в Изпълнителната агенция "Медицински одит" (ИАМО). Това съобщи шефката на агенцията проф. д-р Златица Петрова. Или доверието към агенцията е нараснало, или хората знаят по-добре правата си, коментира тя.
В 8% от сигналите става въпрос за лекарска грешка. За последната година и половина са получени 1027 жалби в ИАМО, като 67% от тях са свързани с качеството на лечение, 5% са за нерегламентирани плащания, 4% са за нарушено право на информация. Жалбите, свързани с морално-етични проблеми, за 2015 г. са 82, а за първите 6 месеца на т.г. са 40. Най-честите сигнали са свързани с проблеми в хирургията, АГ и педиатрията, където са направени и тематични проверки.
Само за година преписките по искане на следствени органи са се увеличили 5 до 6 пъти, поради което е необходимо да бъде увеличен щатът на ИАМО, коментира проф. Петрова.
У нас все още има пропуски при дефинирането на някои медицински термини, които са обект на съдебни казуси. Не са рядко случаите, в които два съдебни състава на един и същи съд излизат с диаметрално противоположни решения по сходни казуси, изтъкна главният секретар на ИАМО Димитър Евлогиев. Затова агенцията е поискала омбудсманът Мая Манолова да изиска от ВКС тълкувателно решение на понятията своевременност, достатъчност и качество на медицинската помощ като принципи на прилагане на правото на достъпна медицинска помощ. Медиците настояват и най-новите учебници по медицина да бъдат признати като норматив в съда.
100 души отказали да дадат пръстов отпечатък
Близо 100 пациента отказали да се регистрират с пръстов отпечатък при прием в болница. Над 300 хил. души са приети в болница, откакто е въведена новата система за регистрация, обяви Мартин Банков от НЗОК. Той поясни, че 359 от всичките 369 болници в страната имат новите устройства, а останалите 10 делят сграда с друга болница и ползват тяхната система. Има готовност новата система да заработи навсякъде от 1 ноември, увери Банков. ДУМА припомня, че се очакваше стартът на системата да е от 1 октомври, но надзорът на касата го отложи за 1 ноември. Банков увери, че НЗОК ще плаща на болниците за лечението на пациент, отказал да даде пръстов отпечатък, но екип на районната каса трябва да провери какъв точно е случаят. Такъв пациент може да бъде регистриран с личната карта и с ЕГН.
От 1 ноември ще заработи мобилно приложение, чрез което човек ще може да следи от телефона си как са го лекували в болница и колко е платила касата за лечението му. По думите на Мартин Банков не можело да стават злоупотреби, защото здравноосигуреният въвежда ЕГН-то си, а от мобилния оператор му пращат активационен код. Около 30 ст. ще се плащат само при сваляне на приложението, а останалата услуга е безплатна, увери Банков.
ДУМА припомня, че и в момента има възможност пациентите да се информират от сайта на НЗОК какви манипулации им се правят, ако са в болница, но за това е необходим електронен подпис.
Портал за пациентска удовлетвореност подготвя Националната пациентска организация, обяви председателят й Станимир Хасърджиев. Пациентите ще могат да подават там жалбите си онлайн при гарантирана анонимност.
От началото на 2014 г. до момента в пациентската организация са постъпили 13 523 сигнала от пациенти. Голяма софийска болница принуждавала пациенти да плащат за лечение, което се поема от касата, каза д-р Иван Вецев от НПО. Болници предлагали и възможността за разговор с медицински служител като част от ВИП пакет, като за разговора се плащало 150 лв.