Властта одобри нови 1,4 млрд. лв. за "Хемус"
По традиция през декември кабинетът започна да раздава пари
/ брой: 239
По своя традиция властта на ГЕРБ използва правителствените заседания през декември, за да раздава пари от излишъка в бюджета. От вчерашните решения на Министерския съвет се вижда, че както бе обявил по-рано финансовият министър Владислав Горанов, ако останат пари в бюджета, ще ги даде за дострояването на автомагистрала "Хемус".
След като през декември 2018 г., точно в дните преди празниците, правителството одобри с постановление 1,34 млрд. лв. за строежа на магистрала "Хемус" от Боаза до връзката с пътя Русе-Велико Търново, вчера държавата одобри още 1,38 млрд. лв. С тези пари ще се строят последните 89 км от магистралата - до с. Белокопитово. След завършването им магистралният път до Варна ще бъде готов напълно, а според плана на правителството това ще се случи през 2024 г. С вчерашното си решение МС увеличава размера на ангажиментите за разходи, които Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) може да поеме през 2019 г.
Както и при 134-километровия участък от Боаза до пътя Русе-Велико Търново, и сега за изпълнител се назначава без търг държавната компания "Автомагистрали" ЕАД. Тя от своя страната наема подизпълнители, като по този начин те не минават през търгови процедури. МРРБ е едноличен собственик на 100% от капитала на "Автомагистрали" ЕАД и правата на държавата в дружеството се упражняват от министъра на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) също е второстепенен разпоредител на бюджетни средства към министъра на регионалното развитие и благоустройството. Поради тази причина може да се използва вратичката в Закона за обществените поръчки, приложими за публичните възложители, и да не се провеждат публични търгове.
Одобрената сума, която в по-голямата си част ще дойде от натрупания излишък в бюджета, който към този момент е около 1 млрд. лв., ще се изразходва за изготвянето на технически проекти и изпълнение на строително-монтажните работи в отсечката в периода до 2022 г. От тях 483 млн. лв. се отпускат по бюджета на МРРБ за 2019 г. за предстоящи плащания. Цялостното доизграждане на АМ "Хемус" е основен приоритет в управленската програма на правителството, тъй като то смята, че бъдещето на Северна България и модернизирането на региона е свързано със строителството на автомагистралата и осигуряването на бърза и безопасна пътна комуникация между София и Варна. В момента в експлоатация са участъците от София до Боаза и от с. Белокопитово до Варна, с обща дължина от около 180 км, припомнят от МС.
Отделно Министерският съвет отпусна 279 968 812 лв. по бюджета на същото министерство, с които до края на годината подопечната АПИ да разплатИ строително-ремонтни дейности по републиканската пътна мрежа. От тях 27 082 849 лв. отново са за "Хемус" за изградения участък от Ябланица до Боаза.
Пак строителното министерство получава допълнително до 49,4 млн. лв. за финансиране на Националното тол-управление за 2019 г. Те са за възстановяване на разходи, направени за сметка на бюджета на АПИ от началото на годината на база фактическо изпълнение. Средствата са предназначени за текущи и капиталови разходи.
С друго решение с 824 119 000 лв. се увеличава размерът на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети от Министерството на регионалното развитие и благоустройството през 2019 г. за сключване договори за текущ ремонт и поддържане на републиканската пътна мрежа.