Властта даде на БДЖ още година да си върне заема
Държавата удължи срока, без обаче да каже каква е причината
/ брой: 212
Правителството одобри вчера промяна на собственото си решение от август 2017 г. и ще даде още една година на "Холдинг БДЖ" да върне получения преди една година заем на стойност 62 млн. лв. Парите бяха отпуснати като безлихвен кредит и трябваше да бъдат върни до края на 2018 г. от "системата на транспорта", каквото бе обяснението на тогавашния транспортен министър Ивайло Московски. Предоставянето на парите става възможно, след като през юни миналата година Европейската комисия одобри държавна помощ за БДЖ в размер на 224 млн. лв., за да може жп превозвачът да разплати дълговете си и да поръча нови влакове.
С вчерашното решение на правителството от вчера се променя крайният срок за връщане без лихва - от края на тази година той се удължава на 31 декември 2019 г. От съобщението на Министерския съвет не става ясно каква е причината, която налага удължаването на срока за погасяване на дълга. Най-вероятно е това да се дължи на невъзможността на държавното дружество да намери пари, с които да си върне дълга. Ако до края на тази година не беше променено постановлението, което се явява договор между правителството и БДЖ, след 31 декември 2018 г. трябваше да започне да тече лихва по държавния кредит. Това е поредното действие между правителството и БДЖ в опит поне счетоводно да се намали задлъжнялостта на държавното дружество.
Преди година държавата отпусна тези 62 млн. лв., а БДЖ почти веднага й върна 42 млн. лв. Те пък се дължаха, тъй като през 2010 г. се активира държавна гаранция по заем на БДЖ, взет от Световната банка. Така се получи, че държавата даде заем на БДЖ, а с тези пари дружеството се разплати с държавата. И тогава, и сега идеята е да се избегнат лихвите. Останалите 20 млн. лв. от държавния заем бяха преведени на частни облигационери, към които тогава имаше просрочени задължения.
Преди няколко дни пък новият транспортен министър Росен Желязков заяви, че "Холдинг БДЖ" вече се е справил с всички дългове, които години наред са спирали развитието му и вече ще се грижи за пътниците.
През последната година БДЖ разплати над 400 млн. лв. стари задължения към различни кредитори. Почти всички пари обаче дойдоха от правителството. И сега БДЖ дължи стотици милиони, но не на частни кредитори, а на държавата.