20 Ноември 2025четвъртък13:16 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Влак заникъде

/ брой: 292

автор:Светлана Велева

visibility 2170

Мръсотия, студ, бълхи, блъсканица, мизерия. Такава е картината в жп транспорта в ХХI век, в уж най-бързо напредващата новоприета членка на ЕС. Да пътуваш с българските железници се оказва предизвикателство дори за най-търпеливите. Влаквете закъсняват, пропускат гари, а ако дойдат, може и да не успееш да се качиш, защото в една мотриса се возят пътници като за три. А от Нова година дори ще се качваш на по-високи цени. 
Всичко в железниците поскъпва и непрестанно се правят някакви орязвания - на персонал, заплати, придобивки, линии, за сметка на това - качеството се влошава - нещо знаково за "реформите" на ГЕРБ. Когато на хората им писне, правят живи вериги пред релсите, а служители стачкуват, докато някой не се стресне. И така вече няколко години това надлъгване - между ръководството на железниците и изтерзаните пътници. Къде е държавата във всичко това? Тя, да се разбира правителството, обикновено реагира, когато трябва да обяснява, че няма пари, или когато трябва да си прави ПР. 
Ето, в събота министърът на транспорта, като един рицар на бял кон, дойде да спаси пътниците, останали без превоз до работните си места, които по-рано блокираха три влака, като нареди връщане на старото разписание. Подобна властова авторитарност обаче по-скоро напомня директивите от онова време, което ГЕРБ гневно заклеймява, но чиито методи все повече налага, превръщайки ги в знакови за своето управление. По-късно обаче от БДЖ обявиха, че връщането на старото разписание на някои влакове е "с цел подобряване на транспортното обслужване на пътниците от различни населени места на страната".
Някак си аргументите на институции и управляващи винаги звучат като в паралелна реалност, нямаща нищо общо с онази, в която ние всички живеем. А грижата за железниците все остава в пожелателна форма. Въпреки грандиозните обещания за спешни реформи в БДЖ, които да ги издърпат настрани от пътя към фалита, засега ефектът от тях клони към нула. За поредна година животоспасяващият ефект от реформите остана само едно изключително добро намерение. И въпреки че промените бяха многократно и демонстративно обещавани от ръководството му, единствените новости за държавния мастодонт напоследък са свързани с инциденти, намаляване на вагоните, недоволни пътници и повтарящи се кражби. Вярно, че за последните многократно бяха прилагани мерки, все свързнаи с някакви инвестиции, но не само че не стана ясно откъде идват, на фона на постния бюджет, но и резултатите от тях не се видяха. Това обаче явно не притеснява нито ръководството му, нито ресорното транспортно министерство, които сякаш изчакват холдингът магически да се самоизлекува. В началото на август те спешно се разбързаха да стъкмят пакет с реформи, повечето от които повтаряни многократно. Дотам се стигна, след като финансовото министерство спря месечната субсидия от 14 млн. лева заради неплатен дълг към Световната банка. Без нея БДЖ обяви, че ще фалира и спре влаковете. Ясно е, че това не може да стане в ХХI век, и пари се намериха, но защо е нужно обществото да бъде непрестанно стресирано и стотици хиляди хора да не знаят ще могат ли на следващия ден да отидат на работа.
Не е ясно и как един ден няма пари за БДЖ, а на следващия има. В един момент се обявява орязването на безплатните карти на 400 000 служители, после пари за тях се намират. Вярно е, че парламентът възложи на Сметната палата да направи пълен одит на дейността на "Пътнически превози", но само за последната година, а за предишните две?
Остава и въпросът - след като орязванията на линии се правят със спасителна цел, сега след като отново са пуснати, значи ли, че средства са намерени? Или БДЖ е оставена на последни издихания, а влакът е заникъде?
 

Банкоматите спират за 2-3 часа в нощта на Нова година

автор:Дума

visibility 288

/ брой: 218

"Лукойл" настоява да продаде международните си активи накуп

автор:Дума

visibility 311

/ брой: 218

Предлагат таван на публичните разходи през бюджета

автор:Дума

visibility 287

/ брой: 218

Русия нанесе масиран удар по Западна Украйна

автор:Дума

visibility 244

/ брой: 218

Саудитска Арабия с нов статут от САЩ

автор:Дума

visibility 306

/ брой: 218

15 убити при удар на Израел в Ливан

автор:Дума

visibility 319

/ брой: 218

Принуждават Мадуро да се оттегли

автор:Дума

visibility 303

/ брой: 218

Две трасета на войната

автор:Юри Михалков

visibility 307

/ брой: 218

Забраните и цензурата

visibility 299

/ брой: 218

Феномен, какъвто световната военна история не познава

visibility 318

/ брой: 218

Румъния увеличава вноса на ток, у нас ТЕЦ спасяват положението

visibility 282

/ брой: 218

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ