Видяла жабата...
/ брой: 109
Щели да предлагат мерки бизнесът със стари коли да стане неизгоден у нас, пролича вчера от думите на министъра на екологията Нено Димов. Точно какви рестрикции циркулират в главата му, само той си знае, защото не можа в детайли да ги обясни. Всъщност ограничения за старите таратайки има отдавна в нормалните европейски държави. Обаче при тях те вървят ръка за ръка не само с поощряването да се закупуват нови автомобили, но и с финансовото облекчение на желаещите да си продадат старите.
При нас обаче нещата напомнят приказката: видяла жабата, че подковават коня и тя вдигнала крак. Несъмнено старите возила замърсяват въздуха. Но в желанието си да трупа точки, министър Димов не отчита един много важен факт. Като ще става неизгодно да имаме стари коли - с какво ще плащаме новите? Разликата в цените на нови и стари автомобили варира с няколко десетки хилядарки, а като се има предвид средната работна заплата в страната, идеята изглежда почти налудничава. За сравнение - масово у нас се продават стари коли за по 2 бона, а цените на новите започват от 20 хиляди нагоре. Което е явна предпоставката човек да си остане само с мечтите за ново возило... Как точно министърът ще обясни на гражданите, че трябва да дават по 2/3 месечно от заплатите си в продължение на пет години за изплащане на лизинга на новите коли? В Европа има ясни правила. При закупуването на нов автомобил, човек не харизва стария, а го продава на дилъра, от който взима за него три-четири пъти по-висока цена от тази на свободния пазар. Това е проста, но много ефективна система, която е въведена с цел поощряване не само хората да си купуват нови коли, но и като грижа за растеж на производството и икономиката на страната. В България няма как да проработи такава схема. Първо, защото нямаме родно производство (вече дори на домати) пък камо ли на цели автомобили. И второ, защото сме бедни.